perjantai 24. toukokuuta 2013

Näin kirjoitat postauksia, jotka OIKEASTI kiinnostavat ihmisiä

Minulla on ollut täällä yhtenä teemana uusien lukijoiden hankkiminen blogiin ja tänään olisi taas vuorossa yksi kikka. Jos haluat blogiisi enemmän kävijöitä, kannattaa siis varmasti kirjoittaa sellaisista aiheista, jotka kiinnostavat ihmisiä. Kuulostaapa yksinkertaiselta. Mutta mistä sitä oikein voi tietää mitkä aiheet kiinnostavat muita? Eihän tässä nyt mitään ajatustenlukijota olla. Mietit ehkä onko kukaan kiinnostunut suunnittelemastasi nutturatutoriaaliasta. Arvailuja voi tehdä mutta kukas sen oikeasti tietää mikä netissä surffailijoita kiinnostaa? No Google tietää. Sinä tarvitset vain kasan aiheita.

Saanko esitellä: Google Adwords Keyword Tool. Tai suomeksi avainsanatyökalu. Tämä kapistus kertoo sinulle paljonko suurin piirtein jotakin asiaa on haettu Googlesta kuukaudessa. Näppärää. Sieltä voi tarkistaa onko hekä kirjoittamassa aiheesta, jota lähes kukaan ei hae tai onko aihe sittenkin tuhansien mielenkiinnon kohde. Siitä voi sitten päätellä mistä kannattaisi kirjoittaa, jos haluaa houkutella lisää ihmisiä blogiinsa.

Periaatteessa tätä työkalua käytetään Adwords -mainosten tekemisessä. Tiedettehän ne aiheeseen liittyvät mainokset, jotka ilmestyvät sivun ylä-, ala- ja/tai sivureunaan tehdessäsi hakuja Googlessa? Ne ovat yritysten omia mainoksia tai sitten tavallisten mattimeikäläisten tekemiä mainoksia, joissa on niitä kuuluisia affiliatemainoslinkkejä, joita blogeissakin käytetään. Mutta sinun ei tarvitse olla mikään mainosnikkari päästäksesi käsiksi tähän työkaluun. Sinun ei tarvitse edes kirjautua mihinkään millään tunnuksilla tai maksaa yhtään mitään, vaan sen kuin alat käyttää konetta.

Mutta nyt löpinät sikseen ja työn touhuun. Yritän tehdä tästä mahdollisimman yksinkertaisen ohjeen, sillä meille tavallisille ja vähän epätavallisemmillekin bloggareille riittää melko pelkistetty avainsanatyökalun käyttö. Pahoittelen, että osaa kuvista voi joutua vähän tihrustamaan mutta kaikkien pikku detaljien kyttääminen ei ole edes tarpeen. Jos klikkaat kuvia, niin niiden pitäisi näkyä himpan suurempina.

Aloita surffaamalla avainsanatyökaluun . Otetaan nyt esimerkiksi tuo alussa mainitsemani nutturaohje. Saat selville etsiikö kukaan immeinen Googlesta nutturantekojuttuja kirjoittamalla vaikkapa sanan nuttura ja nutturaohje ensimmäiseen kenttään, jonka kohdalla lukee Sana tai ilmaus. Kumpainenkin tulee kirjoittaa omalle rivilleen. Sitten katsot, että lisäasetuksissa on valittu maaksi Suomi ja kieleksi suomi. Jos siellä on jotain muuta, niin pääset etsimään oikean klikkaamalla maan tai kielen kohtaa. Sitten selvitä kryptinen viesti ja nyt voitkin jo painaa Hae.


htsbutt??? Pitikin sattua...

Nyt alle aukeaa tilastoja. Ensimmäisenä näet hakemiesi sanojen kuukausittaiset maailmanlaajuiset ja paikalliset (siis suomalaiset) haut kahdessa oikeanpuolimmaisessa sarakkeessa.


Aika paljon näyttäisi nuttura kiinnostavan! Lukema on keskiarvo kuukausittaisista hauista viimeisen 12 kuukauden ajalta. Se kilpailu -sarake kertoo mainostajille kuinka paljon kilpailua ko. hakusanasta on, joten ignoorataan me se.


Mutta eipä hötkyillä vielä, vaan suunnataan katse vasempaan yläreunaan, jossa avautuu tämmöinen näkymä:




Ruksi on kohdassa Laaja. Se tarkoittaa sitä, että saamissasi tuloksissa on mukana kaikki sellaiset haut, joissa on ollut sana nuttura. Siihen on laskettu mukaan myös sellaiset kuin "minkä värinen Pikkumyyn nuttura on" tai "mikä on englanniksi hiukset nutturalla". Et ole ehkä kirjoittamassa näistä aiheista, joten tieto tuollaisista hölynpölyistä vain haittaa tutkimustasi. Ruksi siis mieluummin vaihtoehto Tarkka. Silloin saat tietää paljonko on haettu vain ja ainoastaan niitä haluamiasi sanoja eikä mitään muuta.



Nyt näyttää jo vähän erilaiselta. Nuttura näyttäisi silti olevan aika potentiaalinen aihe. Mutta nutturaohje... Hmmm..

Huomaa, että tämän ruksin Tarkka -kohtaan voi laittaa jo ihan alussa ennen kuin klikkaa Hae -nappia mutta minä halusinkin demonstroida teille tätä tulosten eroa näin. Voit myös kirjoittaa sanan boksiin hakasulkeiden [...] sisään, sillä ne meinaavat myös tarkkaa hakua. Voit myös ruksia sieltä reunasta vaihtoehdon Ilmaus tai laittaa sanat lainausmerkkeihin "...", mikä meinaa sitä, että sana nuttura on esiintynyt juuri tuollaisena jossakin hakulauseessa, esimerkiksi "miten tehdä nuttura".

Saat alle myös Avainsanaideoita -listan, jossa on samantyyppisiä hakusanoja kuin sinun etsimäsi. Sieltä voisi löytyä lisää ideoita nutturajuttua tai ihan uutta postausta varten:



 Nutturan teko on ollut hakusessa nähtävästi 390 kertaa. Olisiko siinä sopiva otsikko jutulle? Miten olisi "Nutturan teko: näin onnistut varmasti". Sinun juttusi voisi olla pyöreät 390 kertaa kuukaudessa aiheesta selkeästi kiinnostuneen ihmisen silmien alla. En takaa, että juttusi tulee ensimmäisenä vastaan hakutuloksissa, sillä sijoittuminen Googlessa riippuu sen verran monista asioista. Kovin montaa sivua ei hakutuloksia selata, joten sijoituksesi vaikuttaa siten myös kävijöiden määrään. Mutta paremmin sinut tällä keinolla löydetään, kuin jos otsikko olisi "Päivän asu ja hiusjuttuja". Iske vielä kertaalleen tuo nutturan teko (tai mikä ikinä se sinun lausahduksesi onkaan) ihan postauksen alkusanoihin, niin Googlen pitäisi tykätä.

Näppärä työkalu, eikö olekin? Minä käytin tätä mm. ihan ensimmäisessä postauksessani ja vielä kerran kiellon päälle sen jälkeen. On toiminut kuulkaas erittäin hyvin. Katsopas blogini oikeasta laidasta luettelo eniten kiinnostusta herättäneistä postauksista. Ja jos haluat, niin kirjoitapa Googleen blogille nimi ja katso kukas se siellä komeilee!

Hauskaa viikonloppua!

8 kommenttia:

  1. Hei vähän kätevä toi ja ihan uusi juttu ainakin mulle! Kiitos!

    VastaaPoista
  2. Olipa osuva postaus! Mulla löytyy myös yksi hyvä esimerkki asiasta. Hakusanalla "geelikynnet kotona" on noin 2700 kävijää löytänyt samoin otsikoidun postauksen blogissani. Tätä otsikointia en sen erikoisemmin miettinyt tehdessäni, mutta jälkikäteen huomasin että taitaa tosiaan olla aika yleinen hakusana ja postaus tulee googlen kautta heti muutamien mainosten jälkeen :)

    Kaurapuuroa ja Kimalletta

    -Salli



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, kynsijutut on suosittuja. 880 hakua kuukaudessa näyttäisi olevan tuolla sinun otsikollasi. Hauskaa, että olet "vahingossa" valinnut noin hyvä otsikon :)

      Poista
  3. No tämä postaus ainakin ihan oikeasti kiinnosti. :D Mä jo tosta tiesinkin, mutta en ollut käyttänyt blogia ajatellen, kiva että opastit ihan kädestä pitäen. Otsikoiden sorvaamiseen toi sopii mainiosti, ja kyllä sieltä tosiaan voisi löytää jatkojutun aiheitakin, se oli hyvä idea.

    Mulle tulee kohtuullisen paljon kävijöitä googlen kautta, mutta en tiedä, jääkö ne lukijoiksi, jos ne hakee vain kasvomaalausohjeita tai jotain askartelujuttua. Tässä voisi olla toive postausaiheesta: miten saada satunnaiset kävijät jäämään ja tulemaan uudelleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tätä ei tosiaan helposti miellä myös blogityökaluksi, kun se on niin mainostuspainotteinen. Valmistelen sen sinun toiveen perusteellla sellaista postausta aiheena miten saada pysyviä lukijoita. Siinä menee hetki :) Kävijät on helpohko juttu mutta pysyvät lukijat ovatkin sitten luku sinäänsä.

      Poista