sunnuntai 8. joulukuuta 2013

Postaa suosituista aiheista

Googlen merkitystä oman blogin kävijämäärään ei kannata aliarvioida: omien vakkarilukijoiden, toisissa blogeissa olevien linkkien ja kaikenlaisten blogilistausten lisäksi blogiisi tulee aivan varmasti paljon kävijöitä myös suoraan Googlen haun kautta. He siis päätyvät juttujesi pariin etsiessään tietoa jostain aiheesta. Ehkä he löytävät etsimänsä ja päättävät liittyä lukijoiksi - tarjosithan heille jo heitä kiinnostavaa luettavaa, joten sinulla voi olla muutakin heitä hyödyllistä ja mielenkiintoista sanottavaa. Tai sitten Googlesta tulleet kävijät eivät palaa sen yhden käyntikerran jälkeen mutta näitä kertakävijöitä saattaa olla tuhansia.

Tässä postauksessa opetellaan hyödyntämään Googlea yhdellä tapaa blogin lukija- ja kävijämäärää kasvatettaessa. Oikeastaan tämä on päivitetty versio aikaisemmasta postauksestani, jossa opeteltiin käyttämään Googlen avainsanatyökalua suosittujen aiheiden löytämiseksi. Vaikka teksti vilisee uhkaavia termejä ja koko touhu näyttäisi liittyvän jotenkin mainontaan, älä huolesta. Nyt opetellaan yksi todella simppeli juttu, jota voi halutessaan hyödyntää ja sillä ei ole nyt mitään tekemistä minkään mainostamisen kanssa.

Tuo Googlen avainsanatyökalu Keyword Tool on kuopattu ja tilalle on ilmestynyt jokseenkin samanlainen kapistus: Google Keyword Planner. Eroavaisuuksia löytyy hieman muustakin kuin nimestä, joten uudistettu postaus aiheesta lienee paikallaan. Samalla myös ne, jotka eivät tuohon vanhaan avainsanatyökaluun koskaan tutustuneet, pääsevät kärryille ja voivat hyödyntää tätä uutta versiota. Lyhyesti ja yksinkertaistetusti sanottuna avainsanatyökalu auttaa sinua löytämään aiheita ja otsikoita postauksillesi. Se näyttää mitä Googlesta haetaan ja kuinka paljon. Aikaisemmasta postauksesta löytyy lisää tietoa sen hyödyistä.

Jos et ole aikaisemmin käyttänyt Googlen avainsanatyökaluja, sinun on ehkä parasta tietää muutamasta jutusta. Avainsanatyökalut kuuluvat Google Adwordsiin, eli ohjelmaan, jolla tehdään ne Googlen hakutulosten yhteydessä näkyvät mainokset. Sinun ei kuitenkaan tarvitse olla mikään mainosnikkari käyttääksesi tätä työkalua. Joudut kuitenkin kirjautumaan sisään Adwordstilille, jotta pääset käsiksi avainsanatyökaluun. Voit käyttää kirjautumiseen Googletunnuksiasi, eli vaikka Gmailia. Sinulta kysytään ensimmäisellä kerralla joitakin kysymyksiä liittyen aikavyöhykkeisiin ja valuuttaan. Vastaa vain kiltisti. Avainsanatyökalun käyttäminen on täysin ilmaista ja vasta mainostaminen maksaa - ja sitä tuskin teet. Se onkin jo ihan toinen juttu ja ei ehkä joka bloggarin to do -listalla.

Kun olet päässyt kirjautumaan Adwordsiin, löydät avainsanatyökalun yläpalkin Työkalut ja analyysi -kohdasta nimellä Avainsanojen suunnittelija.


Näet paljon ehdotuksia ja termejä, jotka liittyvät mainontaan ja jotka voivat saada sinut kaikessa outoudessaan lyömään hanskat tiskiin. Älä välitä niistä. Tarvitset vain työkalun tiettyjä ominaisuuksia, joten jätä muut rauhaan.


Jos sinulla on jonkinsortin idea mistä kirjoittaa mutta et ole lyönyt aihetta tai otsikkoa ihan lukkoon,
ensimmäinen vaihtoehto Hae uusia avainsana- ja mainosryhmäideoita, on sopiva paikka aloittaa. Sanotaan vaikka, että ajattelit tehdä jutun ripsiseerumeista, sillä olet päättänyt kasvattaa tynkäripsistäsi jumalattomat räpsyttimet keinolla millä hyvänsä. Kirjoitat siis ensimmäiseen kenttään tuotteesi tai palvelusi nimen, joka olisi tässä esimerkkitapauksessa ripsiseerumi. Valitse vielä Kohdistuksesta alueeksi Suomi ja kieleksikin suomi. Sitten klikkaat alta hanki ideoita.


Vaiha Kaikki kielet suomeksi

Pääset ensin katsomaan mainosryhmäideoita mutta sinun kannaltasi käteävintä on valita yläpalkista avainsanaideat.


Valitsemalla sen välilehden saat eteesi listan hakemaasi aiheeseen liittyviä sanoja, joita on haettu Googlesta. Sanan oikealla puolella Keskim. kuukausittaiset haut -kohdassa on arvio siitä, kuinka monta kertaa keskimäärin kuukaudessa ko. sanaa tai sen muunnosta on haettu Googlesta. Kaikki muut oikealla olevat sarakkeet voit jättää rauhaan.


Esimerkiksi ripsiseerumiaiheista juttua rustatessa sopivia aiheideoita liikenteen kannalta voisivat olla ripsien kasvu ja Swiss Clinic. Niitä on haettu paljon. Pienellä pähkäilyllä voi miettiä, että ripsien kasvusta tietoa hakeneet eivät ole ihan välttämättä hakeneet tietoa ripsiseerumeista mutta nehän voisivat silti kiinnostaa tätä suht suurta hakijaporukkaa. Swiss Clinic taas myy seerumeita, joten se nyt ainakin liittyy aiheeseen ja se on suosittu. Pientä kaavioikonia klikatessa näet vielä miten viimeisen 12 kk aikana kyseisellä hakusanalla on Googlesta tietoa haettu:



Swiss Clinicin kohdalla hakumäärät ovat tällä hetkellä korkealla aikaisempaan verrattuna, joten se taitaa olla suht kuuma peruna. Niinpä se saattaisi siis olla oikein sopiva jutun aiheeksi. Ripsiseerumibloggari siis tekisi jutun tuotteesta ja iskisi Swiss Clinic -sanan otsikkoon ja ainakin jutun alkuun, sekä maksimoisi hyödyn laittamalla omat Swissclinic -mainoslinkkinsä postaukseen. Juttu selviää Googlen valtavassa hakutulosmeressä ehkä hieman paremmin, kuin samaa aihetta sivuava "Päivän kuulumiset ja Instagram" -otsikolla varustettu postaus, jossa höpistään sivulauseessa ärsyttävän lyhyistä ripsistä ja pähkäillään pitäisikö ostaa sitä ripsiseerumia tai jotain. Mikäs siinä tietysti, jos niin haluaa tehdä.

Avainsanatyökalun käyttäminen ja postauksen suunnitteleminen sen avulla ei kuitenkaan takaa sitä, että postauksesi pompahtaa ykköseksi Googlessa, kun kyseisellä hakusanalla etsitään tietoa. Pelkästään se, että avainsanan laittaa otsikkoon, jutun alkusanoihin ja vielä loppuunkin, ei riitä. Myös monella muulla sivustoosi liittyvällä seikalla on merkitystä ja kaikkea ei voi edes tietää. Mutta tällä tavoin mahdollisuutesi löytyä paremmin Googlesta kasvavat ja voit saada lisää ideoita postauksiin, kun tiedät mitkä aiheet ovat suosittuja.  Esimerkiksi minun blogiini tulee päivittäin eniten kävijöitä Googlen haun perusteella ja moni onkin jäänyt lukijaksi (hei vaan teille!). Osassa postauksista olen käyttänyt avainsanatyökalua ja osassa taas en.

Googlelta löytyy muuten omatkin ohjeet uuden työkalun käyttöön, jos tarkempi tutustuminen kiinnostaa. Ne löytyvät tuolta Adwordstililtäsi työkalun yhteydestä. Mutta ne ovat mielestäni hyvin sekavat ja niitä kirjoitettaessa ei ole muistettu, että lukija saattaa olla joku muukin kuin Googleguru. Toivottavasti tästä versiosta on iloa teille!

16 kommenttia:

  1. Mun blogiin tullaan useimmin hakusanalla kissanheinä ja totta tosiaan blogissa on ohjeet kissanheinän kasvattamiseen :D
    http://malkakoto.wordpress.com/2013/04/04/kissanheinaa/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näytät olevan viidentenä minun hakutuloksissa, jos hakee sanalla "kissanheinä". Hyvä homma :)

      Poista
  2. Kiitos, tästä oli iloa! Mä en ymmärtänyt mitään niistä googlen omista ohjeista, mutta olen nyt räpsytellyt tuota itsekseni, mutta toi avainsanaideat multa oli jäänyt hoksaamatta (juuri siitä ominaisuudesta tykkäsin siinä vanhassa mallissa). Mä olen käyttänyt tätä lähinnä silloin, jos mietin otsikkoa ja käyttämiäni termejä johonkin juttuun, jonka lukijoiden tiedän tulevan lähinnä googlesta, niin kuin askarteluohjeille - että laitanko joulukortiaskartelua vai askartele joulukortteja. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vanha malli oli kyllä parempi... Sinulla näyttää olevan silmää tämän hyödyntämiselle.

      Poista
  3. Mulle tullaan hakusanalla "Lumene CC cream review" ja se on kamala postaus :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näyttää kanssa tulevan ekalla sivulla vastaan noilla hakusanoilla. Eihän siinä mitään kamalaa ole ja varmasti tarjoat etsiville hyvää tietoa.

      Poista
  4. Nää on tosi hyviä vinkkejä, mutta en vain jaksa käyttää näitä työkaluja. Siksi mun otsikot onkin tyyliin "joulupukki ja joululahjat" koska käytän pääni sisäistä avainsanatyökalua eli otsikoin mahdollisimman ankeasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikäs siinä, jos omat työkalut toimii :) Kokeile joskus, ei siinä kauaa mene!

      Poista
  5. Kiitokset erittäin hyödyllisestä postauksesta! Vaikka yleensä onkin otsikot yms valmiiksi mietittyinä, niin aina välillä tulee tuskaisia hetkiä, jolloin ei oikein tiedä, mitä sanoja sitä käyttäisi. AdWords ainakin vaikuttaa sellaiselta, että sieltä saa noita ideoita haettua pahimpaan hätään. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, se on hyvä ideapankki. Siis jos on edes vähän hajua siitä, mistä voisi kirjoittaa.

      Poista
  6. Minun blogissani vain "narttukoiran sterilisaatio" uhkaa "keittiökoisan" asemaa :D

    Hauskaa, kun ei yhtään osaa aavistaa, mistä postauksista mahtaa tulla magneetteja. Enkä sillä kyllä paljoa päätäni vaivaakaan...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Piti ihan käydä lukemassa tämä keittiökoisajuttu. Nimi kun ei sanonut yhtään mitään :)

      Poista
    2. Olipa hyvä, että tuli puheeksi. Kävin itsekin postauksessani ja huomasin, että luetuimman kirjoitukseni kuvat ja teksit olivat ihan pepullaan. Korjattu jotenkuten :)

      Poista
    3. Minä luulin sen olevan harkittua :D

      Poista
  7. Kiitos aivan törkeästi :D tästä onkin hyötyä ihan businessmielesttä - yrityksen sivujen mainostamista varten :D ! kiitti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siihenhän tuo on aivan loistava ohjelma! Tosin kannattaa opiskella suht hyvin, ettei tule suuria miinuksia tilille :)

      Poista