sunnuntai 21. heinäkuuta 2013

Google Analytics osa 3: mistä kävijät tulevat ja missä blogistasi puhutaan

Tämän kertaisessa Google Analytics -ohjeessa on vuorossa Liikenteen lähteet -osio. Tämä on minusta se mielenkiintoisin osa, sillä ainakin minä haluan tietää missä blogistani puhutaan. Ja tännehän kuuluu ne kuuluisat avainsanatkin.


Yleiskatsaus näyttää taas kattavan raportin mutta tällä kertaa liikenteen lähteistä. Siinä näet helposti piirakasta kuinka monta prosenttia kävijöistä on tullut hakukoneen kautta (eli vaikka googlaamalla jotain), viittauksen (eli jos jossain muualla, vaikka toisessa blogissa, on ollut linkki blogiisi) ja ihan suoraan blogin osoitteen kautta. Sen keltaisen "kampanjat" -kohdan voit unohtaa, se ei liity meihin.


Samassa yleiskatsauksessa näkyy myös se monia kiinnostava ja monet naurut aiheuttanut avainsanalista. Valitse siis Hakuliikenne -kohdasta heti ensimmäisenä oleva Avainsana ja oikealle puolelle ilmestyy lista niitä sanoja, joita on haettu googlesta ja joilla on tultu juuri sinun blogiisi. Huomaa listan oikeassa alanurkassa näytä koko raportti -kohta, josta näet siis enemmän avainsanoja.



Taulukosta näet kuinka monta käyntiä ko. avainsanalla on tullut valitsemanasi ajanjaksona. Näet myös keskimäärin kuinka monta sivua sillä hakusanalla tullessa on selattu, kauanko on viihdytty, montako % on ollut uusia immeisiä ja kuinka moni on lähtenyt livohkaan siltä samalta sivulta mistä blogiin tulikin. Voit siis katsella vähän mitä kiinnostavia aiheita blogisi tarjoaa kävijöille ja tarjoatko heille tosissaan mitä he ovat etsineet, eli viihtyvätkö he blogissasi pitkään. Yksinkertaisesti ja hieman kärjistetysti sanottuna, jos yleinen avainsana millä blogiisi tullaan on vaikkapa "nahkalaukun huolto", ja huomaat, että sillä hakusanalla blogiisi tulleet ovat keskimäärin selailleet useita sivuja ja viihtyneet kauan, voit onnitella itseäsi koukuttavan ja mielenkiintoisen sisällön luomisesta.

Todennäköisesti aika korkealla avainsanalistassa komeilee myös not provided. Jos haun tehnyt henkilö on ollut kirjautuneena Google-tililleen, hakusana ei näy sinun analytiikassasi. Tämähän ärsyttää monia, mm. minua. Näiden mysteeristen avainsanojen arvailuun on kehitelty erinäisiä keinoja mutta ne menevät jo sellaisen kikkailun ja päättelyn puolelle, että suosittelen vain keskittämään energian niihin näkyviin avainsanoihin.

Sieltä avainsanalistan loppupäästä löytyvät myös yleensä ne huvittavat tapaukset, joilla on tultu blogiin kerran tai pari. Jotkut haut ovat kyllä niin aiheen vierestä (toivottavasti ainakin). Samaisen Hakuliikenne -kohdan alla oleva Lähde kertoo mistä hakukoneista on tultu.

 Mielenkiintoisempi Lähde löytyy kuitenkin heti alempaa Viittausliikenne -kohdasta. Siitä näet missä kaikkialla on linkkejä blogiisi ja miten niistä tulee liikenettä. Taas kun klikkaat näytä koko raportti, pääset katsomaan enemmän tietoja (ja samalla vasemmassa reunassa on hypätty kohtaan Lähteet -> Viittaukset, eli tästä pääset myös suoraan näihin tietoihin). Pääset tarkastelemaan tarkemmin mistä kohtaa ko. sivustolla on oikein linkki blogiisi, kun klikkaat ensin osoitetta ja sitten avautuvan uuden osoitteen oikeassa yläreunassa olevaa pientä avaa uudessa ikkunassa -ikonia. Tässä esimerkki minulta (joku on kopsannut blogini esittelytekstin ja osoitteen keskustelupalstalle "Miten saada lukijoita" -ketjuun):


Tuosta oikeasta yläkulmasta kun klikkaat, niin uusi ikkuna ja lähde avautuu.


Samalla tiedoista näkee kuinka hyvin täältä tulleet kävijät ovat viihtyneet blogissasi. Samaan tyyliin siis kuin noiden edellä mainittujen avainsanojen kanssa.

Suora liikenne -kohdasta pääset katsomaan mihin kohtiin blogissasi on tultu suoraan. Niihin voi siis olla linkkejä jossain muualla tai niitä on laitettu vaikka kirjanmerkkeihin.

Sitten hypätään valikossa vasemmalla Sosiaalinen -kohtaan (ollaan siis edelleen kuitenkin Liikenteen lähteet -kohdan alla). Tässä kohden Analytics höpisee sinulle jotain tavoitteista mutta saat ihan luvan kanssa olla tavoitteeton. Eli älä huomio niitä tavoitepuheita nyt. Tästä kohdasta näet siis mistä sosiaalisen median sivustoilta blogiisi on tultu. Yleiskatsaus kertoo sinulle taas nopeita faktoja mutta voit jatkaa klikkailua myös siellä vasemmalla olevassa valikossakin. Sosiaalisen verkoston viittaukset kertoo siis missä palveluissa blogiisi on linkattu: todennäköisesti tässä komeilee Blogger, WordPress, Facebook, Twitter, jne. Kaksi eri janaa auttaa sinua vertailemaan somekäyntien määrää kaikkiin käynteihin. Tiedätpähän vähän missä piireissä blogistasi puhutaan. Klikkaamalla palvelun nimeä, esim. Facebook, näet mihin blogisi osoitteisiin sieltä on tultu. Näistä on vaikea nähdä alkuperäistä lähdettä, eli esim. missä päin Facebookia jokin linkki blogiisi on oikein ollut. Aloitussivut -kohdasta näet myös mihin blogissasi on oikein tultu ja kuinka sitten on viihdytty. Esimerkki blogistani: katson missä someverkossa oikein on linkattu viimeisimpään mainosvinkkipostaukseeni:



Klikkaan tuota postausta ja kappas:


Bloggerista on eniten tultu! Mutta mistä sieltä? Klikkaan siis tuota Bloggeria ja:


Esimerkiksi näissä osoitteissa on linkki tuohon postaukseen ja sieltä on immeisiä tullut. Kiintoisaa!

Paluuviitteet -kohdassa näet millä sivustoilla blogiisi on linkattu ja mihin siellä linkki vie.

Laajennukset kohdan voisi vielä mainita: jos sinulla on Google+ tai FB:n tykkää nappi, näet missä postauksissa niitä on paineltu.

Kävijävirta -kohdassa näet hienon kaavion kävijöistä ja mihin he ovat blogissasi päätyneet ym. Kun viet hiiren kaavion eri kohtien päälle, näet lisätietoja. Huomaa myös alasvetovalikko vasemmassa yläkulmassa. Siellä voit vaihtaa mitä kaavion tulee näyttää. Joku tykkää, joku ei. Itse en ole tällä jaksanut niin leikkiä.

Lopuksi bonusvinkki:



Oikopolut. Tämä on ihan kätevä ominaisuus siinä mielessä, että tiettyjä raportteja tulee katsottua usein ja niitä ei aina viitsisi kaivella esiin. Oikopoluista saat ne nopeasti esille. Esimerkiksi minä lisäsin Kaikki liikenne -raportin (siitä siis näkee kaikki osoitteet, joista liikennettä tulee) oikopolkuihin menemällä ensin vasemmasta reunasta pitkän kaavan mukaan Kaikki liikenne -kohtaan ja sitten esiin tulleen raportin nimen alta valitsin Oikopolku. Raportin voi vielä nimetä haluamallaan tavalla mutta itse en ala keksimään mitään omia nimiä ihan selvyyden vuoksi. Huomaa, että kaikkia raportteja ei voi tallentaa oikopoluksi ja silloin niiden nimen alta puuttuu tuo Oikopolku -mahdollisuus.

17 kommenttia:

  1. Mua ärsyttää kun en saa tuota ohjelmaa toimimaan. Tein tilin ja mielestäni linkitin oikein sen seurantajutun, että se osaa kaivaa blogistani tiedot, mutta siellä sivuilla ei vain näy yhtään mitään :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmi juttu! Tässä asennuspostauksessani jotkut lukijat kertoivat asentaneensa ohjelman kokonaan uudestaan, jolloin se oli alkanut toimia. Auttaisikohan se sinua?

      Poista
    2. Kiitos vinkistä, pitää kokeilla miehen avustamana kotona :)

      Poista
    3. Kävin lukemassa sun ohjeen ja huomasin, että mulla ei oltu laitettu blogiin tuota UA-koodia. jostain ehdin sen ohjeen millä tuota yritin asentaa ja siinä ei ollut tuosta mainintaa. Jospa se nyt huomenna toimisi niin pääsisi testailemaan :)

      Poista
    4. Toivotaan, että lähti toimimaan nyt.

      Poista
  2. Miten oot tehnyt ton sun bannerin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen tehnyt sen kokonaan Picmonkeyllä ja ohje sen (ja muiden bannereiden) tekoonlöytyy tästä. Sieltä on tuo fonttikin :)

      Poista
  3. Aika mielenkiintoinen tuo haku "kiinnostavia blogeja ei-kuluttamisesta". Tästähän on ollut puhetta erilaisilla keskustelupalstoillakin. Ihmiset kaipaavat uusia blogeja, kun uusien ostosten esittely alkaa kyllästyttää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En huomannut katsoa oliko hakija jäänyt viihtymään. Ehkä ei, kun kuluttamisesta minäkin puhun täällä :)

      Poista
  4. onkohan mulla erilainen kun en löydä tuota polkua...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai liikenteen lähteet kohtaat? Kyllä sen pitäisi olla vasemassa reunassa melko alhaalla (jos olet siis raportointinäkymässä, joka valitaan oranssista yläpalkista).

      Poista
  5. Ainakin nyt (v. 2014) tuo näkymä on hieman muuttunut, mutta jotenkuten kaivelemalla nuo kaikki tiedot tuolta löytyvät, mitä tässä postauksessa esitellään. Osaatko muuten sanoa, että kun vielä parin päivän jälkeenkään ei tila ole muuttunut tuosta: seurantaa ei ole asennettu. Kaikki raportit toimivat kuitenkin, joten en toisaalta välitä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on muuttunut aika paljonkin. Siis ulkonäöllisesti. Minulla on ollut tuo sama ongelma joskus. Jos reaaliaikainen seuranta toimii, niin silloin kaikki on todennäköisesti ok. Se voi viedä kolmekin päivää, että analytics on virallisesti asennettu.

      Poista
  6. Kiitos hyvistä ohjeista. Ikinuorenkin oli helppo aloittaa Google Analyticsin käyttö. Alkuun päästyäni olen itsekin hoksannut "uusia" toimintoja! Kiitos vielä kerran! :)

    VastaaPoista
  7. Enkö vain osaa etsiä vai onko nuo avainsanat nykyisin jollain muulla nimellä tai jossain muussa paikassa? :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuokin on muuttunut. Löydät ne Hankinta -> yleiskatsaus ja klikkaat Organic Search. Sieltä löytyy muttei välttämättä näy paljoa.

      Poista