maanantai 15. huhtikuuta 2013

Muutama totuus suosittujen blogien mainosten määrästä

Olet varmaan törmännyt suosittujen blogien kommentteja lukiessasi valituksiin tai huomioihin siitä, kuinka kyseinen blogi on alkanut suoltaa pelkkiä mainospostauksia. Bloggari ei enää kuvaakaan tavallista päiväänsä tai asukokonaisuuksia, vaan keskittyy sen sijaan Nellykollaasien ja erilaisten yhteistyöpostausten julkaisemiseen. Blogeja yleisesti ottaenkin usein arvostellaan liiasta mainostamisesta ja bloggareiden tienesteistä käydään kiivasta keskustelua. Mutta onko näissä valituksissa sitten oikeasti perää? Keskitytäänkö blogeissa liikaa mainostamiseen? Otin asiasta hieman selvää.

Valitsin tähän pieneen tutkimukseeni viisi suosittua blogia, joissa itse olen nähnyt silloin tällöin huomautuksia pelkäksi mainoskanavaksi muuttumisesta. Laskin kuinka monta postausta blogissa on julkaistu tämän vuoden alusta viime sunnuntaihin 14.4. asti. Seuraavaksi laskin kuinka moni näistä postauksista sisälsi mainoslinkkejä tai oli tehty muuten yhteistyössä jonkin tahon kanssa. Postaus saattoi olla täysin mainontaan keskittynyt (esim. "Nellyn uutuudet tällä viikolla" -kollaasi), tai sitten mainoslinkit oli upotettu huomaamattomammin esim. päivän asun vaatteiden tietoihin, tai sitten postaus oli muuten toteutettu yhteistyössä niin, että bloggarin voi olettaa hyötyneen siitä rahallisesti. Kaikki bloggarit olivat ilmoittaneet näiden postausten olevan yhteistyöjuttuja tai sisältävän mainoslinkkejä muutamaa huolimattomuusvirhettä lukuunottamatta.

Tässä tutkimukseni tulos taulukkoina. Kaikki tilastoja inhoavat, älkää peljätkö! Nämä ovat hyvin helppolukuisia tapauksia. Itse rakastan tilastoja, joten tein niitä oikein kaksin kappalein.

Ylemmässä taulukossa näet bloggarin koko postausten määrän (luku alareunassa) ja miten mainospostaukset (keltaiset) ja mainoksettomat postaukset (punaiset) jakautuivat. Alempi mittari kertoo saman asian mutta siitä näet tarkemmin kuinka monta prosenttia postauksista oli mainosjuttuja. Voit valita bloggarin yläreunasta painamalla nimen edessä olevaa palluraa.



Tulivatko tulokset yllätyksenä? Minulle ainakin tulivat. Siis jo siinä mielessä, että en ole koskaan tajunnut katsoa kuinka monta postausta kuukaudessa jokin suosittu blogi saattaa suoltaa. Esimerkiksi Cava ja Xenia's Day tuntuvat mututuntumalla mainostavan paljon mutta loppujen lopuksi mainospostaukset jäävät muiden juttujen jalkoihin. Minusta mainospostausten määrä oli melko vähäinen. Jokaisella on tietenkin oma mielipide siitä mikä on paljon ja mikä vähän. Toisten mainosten sietokyky ylittyy jo yhden mainospostauksen kohdalla ja toiset taas eivät niitä huomaakaan.

Tein myös muutamia muita huomioita liittyen bloggareiden mainostuskäytäntöihin:

Cava tekee paljon kollaaseja, joissa on mainoslinkkejä mutta toisaalta hän tekee myös hyvin paljon sellaisia kollaaseja, joissa voisi olla mainoslinkkejä -mutta eipä ole. Läheskään kaikkiin mahdollisiin paikkoihin ei tässä blogissa mainosta tungeta. Myös yhteistyöjuttuja löytyy.

Mona's Daily Stylen suuri mainosmäärä selittyy sillä, että bloggarilla on tapana laittaa asukuviensa vaatteiden tietoihin mainoslinkkejä. Hän tekee myös hyvin paljon yhteyistyötä monien tahojen kanssa, eli tekee jutun jotakin (rahaa, tuotteita, tms.) vastaan.

Mungolife keskittyy kollaasien tekoon. Kollaaseilla on niin paljon näköä ja kokoa, että se voi osin aiheuttaa jollekin tunteen hirrrveästä mainostamisesta. Jos olisin laskenut yksittäisten mainoslinkkien määrää, tässä olisi aika varmasti voittaja.

Xenia's Day oli yllättäjä, eli mainoksia oli vähemmän kuin muistin. Moni näistäkin oli kollaasien muodossa. Ihan kaikkiin mahdollisiin rakoihin ei täälläkään oltu mainoslinkkiä tungettu.

Yummy sen sijaan yllätti ainakin minut mainosten määrällä. Niitä löytyi niin kollaasi- kuin asupostauksista. Tästä blogista löysin myös toistaiseksi ainoan näytteen linkin ostamisesta. Eli joku on todennäköisesti maksanut blogarille rahaa, jotta tämä laittaisi blogipostaukseensa linkin tietylle sivulle. Kaikki SEO:sta tajuavat ehkä ymmärtävät tämän päälle. Ainakin oletan hyvin vahvasti siitä olevan kyse tai sitten bloggari on itsenäisesti tehnyt erittäin huonon linkkausvalinnan. Itsellenkin kun tämmöinen kikkailu on tuttua (ei tämän blogin merkeissä tosin), niin kiinnitin vain huomiota tähän seikkaan.

Mutta nyt, mitä ajatuksia tämä herätti teissä?

51 kommenttia:

  1. Suurimmassa osassa blogeista joita luen näkee lähes joka postauksessa mainoslinkkejä ja Nellyn mainospostaukset ja kollaasit jo tursuaa korvista..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet sitten osunut vähän erilaisiin blogeihin. Harmi. Luulisi, että sisältö kärsii tuommoisesta aika paljon.

      Poista
  2. Näin olen aikalailla itsekin asian ajatellut, mutta oli kiva nähdä tämä näin konkreettisesti. Itseäni kyllästyttää jatkuvat mainosjutut, ja usein huomaan hyppiväni näiden yli. Mitäpä siitä :) Sitäpaitsi jos omalle kohdalle osuisi kiinnostava yhteistyökuvio, olisin mukana kyllä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on hyvä taktiikka, että vain hyppii huonojen postausten yli. Turha niihin on energiaansa kuluttaa missään mielessä. Niinpä, olisi hölmöä kieltäytyä hyvästä ja mielenkiintoisesta yhteistyöstä!

      Poista
  3. Vau, hienot on grafiikat, täytyy pistää muistiin tuo Infogram :D
    50 % mainospostauksia on kyllä tosi paljon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikös ole! Juu, suosittelen Infogramia. Helpolla syntyy ihan hienoja tuloksia.

      Poista
  4. Olipas mielenkiintoinen postaus! Kiitos :) Mä löysin sun blogin vasta ja nyt on tullut hetki selattua.. jatkan selausta :) Kivaa kesän odottelua! Ja ethän pahastu jos linkittelen blogiasi eteenpäin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukavaa, kun löysit tänne ja samoin kiitos! Siitä vain linkittelemään, en pahastu :)

      Poista
  5. Onhan tuo 30% kuitenkin kolme postausta kymmenestä. Se riippuu tietysti siitä minkä laskee paljoksi. Voin suoraan myöntää, että en ole lukenut muita kun cavan blogia, jota olen seurannut n.2,5 vuotta. Olen tehnyt henkilökohtaisen huomion, että sen jälkeen kun cava julkisti tekevänsä blogia kokopäivätyönä ihmiset sekosivat ja omasta mielestäni keskustelu sai kohtuuttomat mitat mainosten määrästä ja niistä maksettavasta "palkasta". Olen myös huomannut, että mitä enemmän cava itse siitä muistuttaa (esim kertomalla kiusaamisesta keskustelufoorumeilla) ihmiset saavat aina muistutuksen asiasta itse bloggaajalta juuri kun asia on tyyntynyt ja keskustelu alkaa aina alusta paljon rankempana. Tottakai jokaisella siinä vaiheessa herää mielenkiinto googlettamaan ja löytämään näitä kyseisiä keskusteluja. Voisin sanoa, että jokainen näistä mainoksista muistuttajista ovat kateellisia. Tottakai jokainen haluaisi tehdä työtä mitä rakastaa ja kun se mahdollisuus ei omalle kohdalle osu niin tehdään toisen elämästä kovin ikävää purkamalla sen heihin. Omasta mielestäni se on työ muiden joukossa ja kuuluuhan siitä maksaa oli se sitten mainoksilla tai muilla. Kateelliset ihmiset tuntuvat sulkevan silmänsä siltä työnmäärältä mitä blogi oikeasti aiheuttaa. Ja jokaisen pitäisi mennä hieman itseensä ja miettiä asiaa, ettei kukaan tee työtä mistä ei makseta. Toivonkin cavalle ja muille jaksamista todella ilkeiltä kommenteilta. Vaikka netti mahdollistaakin kiusaamisen nimettömänä toisen painosta tai tilipussista niin menköön mielummin terapiaan ja purkamaan pahan olonsa sinne kun julkisesti muiden luettavaksi, koska ryhmässä yleensä tyhmyys tiivistyy eikä ajatella seurauksia...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, kateus on varmasti usein näiden kommenttien takana. Monilla on varmasti ruusuinen kuva bloggaamisesta päivätyönä ja koska se on julkista puuhaa, sitä on helppo arvostella. Monien muidenkin alojen palkoista käydään toki keskustelua mutta tällä alalla se on hyvin henkilökohtaisella tasolla.

      Poista
    2. kiitos kommentista ja myötätunnosta Anonyymille! :)

      Susanna, tein postauksen: http://www.cavablogi.com/2013/05/blogisuositus.html

      Kivaa iltaa!

      Poista
    3. Ohhoh, kiitos kunniasta :) ja mukavaa iltaa sinnekin. Minun illastani ainakin tuli juuri mielenkiintoinen!

      Poista
  6. Hei, tosi hieno tutkimus ja selkeät tilastot. Pakko oli heti tehdä tästäkin postaus :) Kiitos!
    http://ariheiskanen.com/2013/05/blogit-taynna-mainontaa/

    VastaaPoista
  7. Mahtavaa, että joku on tehnyt tästä oikein grafiikat!

    Itse olen tätä Nelly-maniaa jonkun verran välillä blogissani pohtinut...

    Aika hyvin piti paikkansa ne, ketä mietinkin, että mainostavat paljon. Tosin Mungon kuvittelin mainostavan vielä enemmän, mitä tulos osoittaa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikös, grafiikka selkeyttää paljon sitä omaa mututuntumaa mainosten määrästä. Minäkin yllätyin tuloksesta!

      Poista
  8. Hieno tutkimus :) minulle nämä prosenttiluvut eivät tullut yllätyksenä. Luen vain Cavablogia ja Monan blogia näistä, ja olen jokus laskenut että Monan blogissa oli 10 postausta peräkkäin mainos-/yhteistyöpostauksia. Monan blogi on muuten niin hyvä, mutta minusta 50% on aivan liikaa. Ymmärrän kyllä että bloggari haluaa tienata blogin kautta, mutta jossakin on se raja :) just my two cents...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Monan blogissa osa mainoksista on upotettu niin huomaamattomasti joukkoon (esimerkiksi asujen tietoihin), että lukukokemus ei hirveästi häiriinny. Mutta jos asiaan alkaa kiinnittää huomiota, niin tuo 10 putkeen tuntuu varmasti paljolta ja voi olla häiritsevää.

      Poista
  9. Vautsivaau miten hienosti tehdyt tilastot! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pienellä vaivalla sai aika hienot kuvat! Laskeminen ei sitten ollut niin helppoa :)

      Poista
  10. Mielenkiintoista :) Olet selvästi nähnyt vaivaa!

    Itse olen sitä mieltä, että jos noin puolet postauksista sisältää mainoksen, on kyllä bloggaajan (liian) isona tavoitteena selkeästi se blogin kautta tienaaminen. Miten joku edes jaksaa säätää niiden linkkien tms kanssa? Itsellä menee heti hermo. Tai no jos totta puhutaan, niin mulla ei oo hajuakaan miten syvälinkitys tehdään ja harvoin jaksan edes lukea niitä "yhteistyö ehdotus" sposteja ajatuksen kanssa. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän se linkkien teko jopa puoleen postauksista vie aikaa, varsinkin kun niitä linkkejä voi olla yhdessä jutussa useampia. Jos niin paljon vaivaa näkee, niin silloin niitä ei varmaan laiteta vain huvin vuoksi.

      Poista
    2. Itseasiassa se linkkien teko ei todellakaan ole vaikeaa, esim. tradedoublerilla melko helppo. Joten ymmärrän kyllä että monilla on suuri kiusaus viljellä niitä sinne tänne. Onhan se helppo tapa saada rahaa, mitä enemmän mainoslinkkejä, sitä enemmän rahaa. Itse suosin blogeja, joissa mainoksia on huomattavasti vähemmän kun puolet. Jatkuva mainostaminen on rasittavaa, mutta mainostamista vastaan en ole.

      Poista
    3. Helpoksihan niiden teko teknisesti on tehty mutta se määrä linkkejä mitä joissain kollaaseissa tms. on, vaatii paljon aikaa. Varsinkin, jos alkaa sekoittelemaan ohjelmia.

      Poista
  11. Täähän vaikuttaa ihan gradun aiheelta! Tämmöisen käsityksen aluksi sainkin, kun Cavan blogista tänne klikkasin, mutta ilmeisesti näit kaiken vaivan ihan muuten vaan? Itseäni ei ainakaan mainospostaukset haittaa, jos ne eivät kiinnosta, ei se ole kuin yksi klikkaus ja on jo muualla, mutta usein mainoskollaaseista saa vain inspiraatiota :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan omasta mielenkiinnosta lähdin laskemaan, kun aiheesta on ollut niin paljon spekulaatiota.

      Poista
  12. Olipa todella mielenkiintoinen ja laadukas postaus, kiitos tästä!

    Itse luen kaikkia kyseisiä blogeja enemmän tai vähemmän ja täytyy sanoa, että yllätyin tuloksista! Ehkä se on sitten taitolaji mainostaa niin, että postaus ei huuda mainosta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä vaan :) Taitolaji se todellakin on.

      Poista
    2. Taitolaji ja omasta mielestäni ehkä vähän kyseenalaista? Joltain lukijoilta jää varmasti helposti huomaamatta että linkki on mainos :/ Haluaisin uskoa, että ne linkit laitetaan esim. sinne asupostauksiin hyvää hyvyyttään, jotta lukijat voi tilata samanlaisia vaatteita tms, mutta rahaahan siinä useimmiten halutaan.. Toisaalta, eipä se keltään pois ole jos joku sen linkin kautta tilaa, mutta joku voi tuntea itsensä "huijatuksi" jos ei tiedä (=ymmärrä) totuutta.

      Poista
    3. No mutta siksihän niiden mainostusten yhteydessä on (tai ainakin PITÄISI olla...) selkeät merkinnät siitä että kyseessä on mainostus/mainoslinkkejä :)

      Bloginpitäjälle kiitokset, tämä on todella mielenkiintoinen blogi! Eksyin tänne myöhään eilen illalla, ja siitä lähtien on tullut kahlattua kaikki postaukset alusta tähän asti :D


      Ja oli pakko testata nyt tuota linkitystäkin, kun se oli täällä opetettuna :)

      Poista
  13. Todella mielenkiintoinen ja ajankohtainen postaus. Kiva, että joku jaksaa tälläistä tehdä! :)

    t. Veera

    http://veeraeinolanelamaa.blogspot.com

    VastaaPoista
  14. En kyllä ymmärrä, miksi bloggaajien mainokset voivat niin paljon ärsyttää. Olen käsittänyt, että bloggaamisesta on melkoinen työ ja vaiva, joten miksi siitä ei saisi tienata rahaa? Ja mun mielestä niillä bloggaajilla joilla mainoslinkkejä näkyy selkeästi, osoittaa ainoastaan rehtiä peliä. Piilomainonta tai jopa täysin mainospostauksen mainitsematta jättäminenhän on juuri kaikkein pahinta.
    Jos minua ei jollakin kertaa jokin mainospostaus vähääkään kiinnosta, toki rollaan sen tyystin yli... onko se nyt niin vaikeaa?
    Kyllä se vaan niin on, että suomalaisten perusluonteeseen kuuluu tuo kateus, siitähän tämä nyt ainostaan ja vain kielii!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuota noin, en tiedä kenelle tämä kommentti oli periaatteessa suunnattu mutta minun lähtökohtani blogeissa mainostamiseen ei ole se, että ne ärsyttävät ja että olisin kateellinen. Olen ahkera mainostaja itsekin ja suosittelen lukemaan kaikki mainostus-tagilla merkityt jutut tästä blogistani, jos aihe kiinnostaa.

      Ja totta tuo pointti piilomainonnasta!

      Poista
  15. Minusta tuo Cavan lähes 30% mainoksia ei sinänsä olisi paljon (itse hyppään lähes poikkeuksetta jokaisen yli), mutta tässähän ei ole huomioitu sitä, että kyseisen blogin koko sivusto on TÄYNNÄ mainoksia, ihan sama vaikka olisi tehty joku peruspostaus (tyyliin 4 kuvaa kaaposta leikkimässä ja kolmen lauseen mittainen selostus....) niin silläkin hetkellä näkökentässä vilkkuu "Tilaa" - kuvakkeet ja löytyy Nellyä sun muuta. Joten kyllähän se koko sivusto on mainontaa suurimmaksi osaksi. Muita blogeja en näistä mainitsemistasi juurikaan lue (ja Cavastakin käyn lähinnä vilkaisemassa, onko mitään kiinnostavaa, yhä useammin ei), joten niistä en sen kummemmin tiedä :) Itsekin teen niin, että hyppään lähes poikkeuksetta kaikkien mainospostien yli, joten ne eivät varsinaisesti olekaan mikään "vaiva" tai ongelma, mutta sitä on turha väittää ettäkö ainakaan tässä kyseisessä blogissa voisi nauttia tavallisestakaan postauksesta ilman mainontaa kun niitä on sivun sivupalkit täynnä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin ei olekaan huomioitu, koska se ei ollut tutkimuksen tarkoituskaan. Muutenhan tämäkin blogi olisi pelkkää mainostusta, kun minulla on noita bannereita tuolla sivussa. Kyse olikin yksittäisten postausten mainoksista. Mutta banneripuoltakin voisi joskus tutkiskella!

      Poista
    2. Juu siis ymmärsin kyllä, ettet ollut niitä tutkimuksessasi huomioinut:) Kirjoitin hieman epäselvästi ja oudosti tuon muutenkin :D Mutta siis hienon "työn" olet tässä tehnyt ja todellakin ajankohtaisesta aiheesta! Ja sinullakin on juu bannereita - muutama, ja hyvän maun rajoissa. Eri asia :)

      Poista
  16. Mielestäni ei voi vedota pelkkiin prosenttiosuuksiin kaikista postauksista. Useat bloggaajat postaavat paljon pieniä postauksia päivässä, joten vaikka päivän kolmesta postauksesta olisi vain yksi mainospostaus, niin silti niitä mainospostauksia tulee joka päivä. Seuraamistasi bloggaajista jokainen Mungoa lukuunottamatta oli postannut ainakin kahdesti päivässä (ok, Jenni yhtä postausta vaille) ja jälleen Mungoa lukuunottamatta jokainen oli postannut mainoksia enemmän kuin joka toinen päivä (Xenian 0,66 mainospostauksesta päivässä Monan huimaan 1,36:een).

    Useat lukijat käyvät lukemassa blogeja ainoastaan kerran päivässä, ja kun yli puolella kerroista löytyy mainospostaus sieltä uusien postauksien joukosta, ei ole ihme että mainoksia tuntuu olevan liikaa. Etenkin jos ne "oikeat" postaukset koostuvat ainoastaan yhdestä kuvasta, muutamasta rivistä kappaleeseen tekstiä ja "mitä teille kuuluu?" -kysymyksestä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, voihan asiaa noinkin ajatella. Tässä näkökulmassa oli tarkoituksena verrata mainospostausten ja mainoksettomien postausten määrää tuona ajanjaksona, ei päivän aikana.

      Poista
    2. May, kiitos ja aamen, veit sanat suustani! :)

      Poista
    3. may, juuri niin. ne "laadukkaammat" postaukset ovat, varsinkin xenialla juuri tuota diipadaapa, onko kiva asu -luokkaa. luulisi myös niin arvokkailla kameroilla, joita suosituilla bloggaajilla on saavat hieman tarkempia ja parempia kuviakin.

      Poista
  17. No, meillähän on mahdollisuus valita, mitä lukea. Ja mitä klikata. Minusta mainostaminen on ihan ok, kun siitä on avoimesti blogissa kerrottu. Ei pitäisi olla mitään epäselvää em. mainittujen blogien osalta. Jos joku näkee vaivaa ja saa siitä palkan, niin mikäs siinä. Työ on aina työtä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta. Näissä blogeissa oli tosiaan esimerkillisesti merkattu kaikki mainokset.

      Poista
  18. Itse en näe mitään pahaa siinä, että linkittää mainoslinkillä tuotteisiin joita suosittelee muutenkin.
    Kirjoittelen meikkauksesta ja kosmetiikasta, joten on aika normaalia pistää linkkejä verkkokauppojen sivuille, jotta muutkin voivat tutustua tuotteisiin tarkemmin.

    Jos verkkokauppaan ei saa mainoslinkkiä, niin sitten laitan johonkin muuhun verkkokauppaan.
    Mainostulot ovat ihan kivaa ekstraa harrastuksesta :).

    VastaaPoista
  19. Mainokset sinänsä eivät haittaa, mutta olisi ihan hyvä (ja eikö mainonnan erotettavuudesta ole jotain virallista ohjeistustakin) että mainokset ja muuten vaan hehkuttamiset (joista ei rahaa heru) olisivat selkeästi erotettavissa. Ihan sama juttu kuin tv-ohjelmissa se teksti "sisältää tuotesijoittelua".

    Kyllä mullekin mainostulot ja testituotteet kelpaisivat:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ohjeistusta on tosiaan tuloillaan. Saa nähdä kuinka virallista siitä oikein tulee!

      Poista
  20. Mua nimenomaan ärsyttää jo toi blogien mainostuksista vaahtoaminen, siis ei määrästä tosin, niitähän on joillain ihan liikaa. Mutta juuri se, kun kaikki valittaa ettei enää tiedä mikä on omaa hehkutusta ja mikä yhteistyökumppanilta saatu tuote josta pitää ja hehkuttaa sitä. Virallista ohjeistustakin tulossa.. Kun osa ihmisistähän haluaa sen maininnan siitä mainostuksesta jo ihan sen takia että voi sitten olla klikkaamatta sitä postauksen verkkokauppa-linkkiä vaan meneekin jotain toista kautta katsomaan tai ostamaan tuotetta ihan vain "ettei toi hyödy MUN ostamisista tai klikkailuista, koska sehän on multa niin paljon pois." Ja okei, on kyllä juttu minkä takia on oikeasti hyväkin jos olisi pakollista mainita mikä on mainostusta... Osa bloggaajista kun varmasti on niin kieroja että kehuvat ilmaiseksi saamiaan tuotteita (tai sellaisia joiden kehumisesta maksetaan rahaa), vaikka ne olisivatkin ihan sukasta ne tuotteet, ihan vain hyötyäkseen itse mikä on taas väärin. Ja monet bloggaajatkin hyväksyvät kaikki mainostuskohteet ja yhteistyökumppanit vain saadakseen ilmaista tavaraa, vaikkei oikeasti pitäisi edes kyseisestä lafkasta tai heidän tuotteistaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Tosin vaikka mainonnasta tulisi mainita postauksen alussa, se ei silti takaa sitä etteikö näitä falskeja arvioita, joissa kehutaan huonoja tuotteita. Mainosmaininta ei ole mikään takuu sille, että bloggarin arvio tai muu mielipide olisi rehellinen. Siis jos näitä epärehellisiä arvioitsijoita nyt löytyy :)

      Poista
  21. Kyllä on hölmöläisen touhua olla klikkaamatta blogin tai muun sivuston linkkiä. Kaikilla mainostavilla tahoilla on nk. "cookiet" ja niiden voimassaoloajan pituus vaihtelee. Jos klikkaat mistä tahansa sivustolta linkkiä, mutta et sillä kertaa osta ja ajattelet meneväsi ihan vain hakukoneen kautta esim. viikon päästä (tai vaikka 5 viikon päästä, riippuen cookien elinkaaren pituudesta), kyllä ne provikat menee sille sivuston omistajalle, jonka sivun linkkiä alunperinkin klikkasit. Joissain yrityksissä pinnat (esim. referrer-pisteet) menevät aina jollekulle, vaikka kenenkään nimenomaisen linkkiä ei olisikaan klikattu. Lisäksi, provikat jotka mainostaja saa, ovat aivan samat jotka ennenmuinoin edustajat saivat tuotteita myydessään. Ja ostettiinhan heiltäkin. Ostetaan myös jälleenmyyjiltä eli aina ne joku saa, eikä se koskaan ole ostajan pussista pois. Ei siten kuin usein tunnutaan oletettavan. Menee moisella touhulla vain oma elo vaikeaksi. Ilmaiseksi ei kukaan työtään muuallakaan tee ja vaikka en bloggari olekaan, suon heille mielelläni palkan työstään. Ei ole heidän tulonsa minun pussistani pois. Jätän klikkaamatta tahi en. Ja eikun mukavaa viikkoa kaikille! =D

    VastaaPoista
  22. Ja törmäsinpä samantien FB sivullani samasta aiheesta käytyyn keskusteluun:"Affiliates are retailers, plain & simple." Vai luulitko, että ostamasi TV oli myyjäliikkeen valmistama? Tai vihannekset ja hedelmät lähikaupan takapihalla kasvatettuja? Kumppanuusmarkkinoijat ovat jälleenmyyjiä, kuten lähes kaikki muutkin myyjät. Poikkeuksena tietysti he, jotka myyvät omaa tuotantoaan.

    VastaaPoista