keskiviikko 3. heinäkuuta 2013

Google Analytics osa 2: kävijöiden määrä ja laatu

Yksi jos toinen meni varmasti perjantaisen Google Analyticsin asennuspostauksen innoittamana ihan oikeasti lataamaan tuon nerokkaan kapistuksen itseään ja blogiaan ilahduttamaan. Jokunen on varmasti ollut huuli pyöreänä koko viikonlopun yli Analyticsin käytön suhteen, joten ajattelin näin pian postata aiheeseen jatkoa. Aloitteleva ja hyvin pitkällekin edistynyt bloggari selviää mielestäni hyvin tarkastelemalla muutamia seikkoja Analyticsissa. Mutta Analytics on niin laaja laitos, että sen suppeaakaan käyttöä ei yhdessä postauksessa kateta. Tänään on siis vuorossa vain yksi osa: kävijöiden määrä ja laatu. Haluan myös huomauttaa, että en ole mikään varsinainen kaikkitietävä asiantuntija, vaan kerron tässä lähinnä sellaisesta peruskäytöstä, jolla saa mahdollisimman paljon touhusta irti. Jos osaisin Analyticsin kaikki jekut, käyttäisin sitä työkseni ja palkkapussini olisi aika mukava. Sen käyttö on siis joidenkin ammatti, joten älä huoli jos et ymmärrä kaikkea mitä Analytics pitää sisällään tai selittää sinulle.


Ja sitten aloitetaan. Ennen kuin alkaa sen enempää leikkiä raporteilla, on hyvä ottaa Analyticsin ajan käsite haltuun.


Oikeasta yläreunasta löytyvät siis päivämäärät, joita kaikki näytettävät tilastot ja raportit koskevat. Oletuksena raportit eivät sisällä tätä kuluvaa päivää, vaan ne tulevat vähän myöhässä. Muista siis muuttaa päivämääriä tästä, jos haluat kuluvan päivänkin luvut mukaan tai tietoja miltä tahansa haluamaltasi aikaväliltä. Moni unohtaa tämän ajan käsitteen ja sitten ihmettelevät rapsojen outoja lukuja. 

Tänään siis käsitellään:

Kävijöiden määrä ja laatu

Kävijöiden määrää ja heidän käyttäytymistään blogissa on hyvä tarkastella vähän huolellisemminkin. Voit näiden tietojen perusteella päätellä mm. ovatko kävijät kovinkin kiintyneitä blogiisi (eli ns. lukijoita) vai kertakävijöitä ja kuinka kauan he viihtyvät, eli yksinkertaisuudessaan: onko blogisi mielenkiintoinen. 

Kävijöiden määrää voi tarkastella mm. vasemman reunan Yleisö -kohdasta. Kun klikkaat sitä kerran, nämä mahdollisuudet aukeavat:


Yleiskatsaus näyttää sinulle ihan tarpeeksi informaatiota: saat tietää käynnit, eli vierailut sivustollasi. Yksi käynti voi sisältää monta toimintaa sivujesi sisällä. Kävijä voi klikkailla postauksesta toiseen yhden käynnin aikana. Käynti päättyy, kun kävijä poistuu tai ei ole antanut elonmerkkejä 30 minuuttiin. Joku siis saattaa pitää sivuasi auki mutta ei pariin tuntiin klikkaile siellä mitään ja sitten intoutuu jälleen painelemaan linkkejä, jolloin kyseessä on jo eri käynti. 

Yksilöidyt kävijät kertovat kuinka monta eri tyyppiä sivuillasi on käynyt. Tämä on vähemmän kuin käynnit, sillä yksi henkilö saattaa tehdä vaikkapa yhden päivän aikana useita käyntejä sivuillesi vierailemalla siellä aamupalan, lounaan ja iltapalan aikaan (=kolme käyntiä). Ja yksilöitä ei sitten tunnisteta alkeellisesti vain ip:n perusteella: siihen tarkoitukseen on jokin oma keksinsä. Eli esimerkiksi vakkarilukijasi, joka lukee blogiasi kotona läppäriltänsä sekä myös kahvilan verkossa sillä samalla läppärillä, pysyy yhtenä ja samana yksilöitynä kävijänä eikä häntä lasketa kahdeksi eri kävijäksi.

Sivun katselut, sivua/käynti ja käynnin keskimääräinen kesto ovat aika itsensä selittäviä käsiteittä ja saat niistä lisäselvitystä viemällä hiiren niiden päälle (niin kuin muistakin otsakkeista). Huomaa, että asettamasi aikaraja vaikuttaa näihinkin hyvin paljon. Kaksi jälkimmäistä ovat mielenkiintoisia keskiarvoja kaikista kävijöistä ja niistä saa vähän ideaa siitä kuinka hyvin ihmiset viihtyvät sivuillasi ajallisesti ja kuinka paljon he klikkailevat postauksesta toiseen tai sivuja eteen/taaksepäin yhden käynnin aikana.

Poistumisprosentti on sitten sellainen juttu, joka kertoo kuinka monta prosenttia kävijöistä poistuu siltä samalta sivulta miltä he tulivatkin blogiisi klikkailematta mihinkään muualle. Eli jos joku on klikannut vaikkapa Blogilistan kautta suoraan tiettyyn postaukseesi ja lukee (tai vilkaisee) sen ja lähtee sitten menemään tekemättä muuta, tämä prosentti nousee (tämä on keskiarvo ja ei vielä kerro yksittäisistä postauksista/sivuista). Tätä prosenttia voi koittaa laskea vaikka sillä vinkkaamallani widgetillä, joka tarjoaa lisää luettavaa. 

% uusia käyntikertoja on siis arvio siitä kuinka moni käynneistä oli ihan uusien tyyppien tekemiä. 

Näitä kaikkia voi sitten kytätä vaikka tunnin tarkkuudella, sillä sinisellä janalla sivun yläosassa:


Tuosta oikeasta ylänurkasta voi muuttaa aikaa ja heti vasemmalta Yleiskatsaus -sanan alta mitä siltä ajalta katsotaan. Oletuksena siinä on aina käynnit. Tässä vielä vaihtoehdot kuvassa:





Eli voin vaikka valitsen janan näyttämään viikkoa jollain tietyllä aikavälillä ja haluan katsoa poistumisprosenttia siltä ajalta. Jos siellä on jonkin päivän kohdalla selvä piikki, voin miettiä oliko julkaisemani juttu niin huono ettei ketään kiinnostanut jäädä tutkimaan mitä muuta sanottavaa minulla on. Voisin myös katsoa mitä käynnin keskimääräinen kesto kertoo siltä ajalta ja surkutella vielä enemmän, jos kesto olisi hyvinkin lyhyt tuona samaisena hetkenä. No tietäisimpähän vähän paremmin mikä postaus ei oikein toimi!

Sivun alalaidasta voi tarkastella kaikenlaista nippelitietoa kävijöihin liittyen:


Tässä kuvassa esimerkkinä kaupunkeja, joista vierailijoiden oletetaan olevan. Mutta näihin en uskoisi niin kirjaimellisesti. Esimerkiksi minun mokkulani tai mikä-lie-se-nyt-onkaan ip näyttäisi olevan tuolta jostain Mäntsälän suunnalta vaikka ihan Helsingissä olenkin. Että näin.

Muuta mielenkiintoista löytyy sitten sieltä Yleisön alta kohdasta Käyttäytyminen:
  •  Uusi vs. palaava kertoo uusien ja vanhojen vierailijoiden käyttäytymisen eroista.
  • Tarkistustiheys ja äskettäisyys kertoo kuinka monta kertaa yksittäiset kävijät palaavat blogiisi asettamasi aikarajan sisällä. Tässä kaikki toivovat, että vain yhden kerran palaavien osuus olisi pieni ja useampia kertoja palaavien suuri. Vaihtamalla näiden lukujen yläpuolelta heti Jakelun alta vaihtoehdon Päivää edellisestä käynnistä saat siis tietää enemmän siitä kuinka usein yksilöidyt kävijät käyvät blogiasi tsekkaamassa: kuinka moni käy joka päivä ja kuinka moni kerran viikossa, jne. Onko sinulla siis vakkarilukijoita vai satunnaisia lukijoita?
  •  Sitoutuminen näyttää kuinka kauan käynnit ovat kestäneet. Ja kaikki tietysti toivovat, että 0-10 sekuntia kestäneita käyntejä olisi huomattavasti vähemmän. 

Löytyy sieltä muutakin mitä voi oman mielenkiinnon mukaan tutkia, esim. paljonko käyntejä tulee mobiililaitteilla. 

Vasemmassa sivupalkissa heti Yleisö -kohdan yläpuolella on Reaaliaikainen. Siitä siis näet mitä blogissasi tapahtuu juuri nyt. 


Näet helposti mm. kuinka monta kävijää blogissasi juuri nyt on, mistä he ovat tulleet ja miten, sekä missä he blogissasi ovat. Tykkään käyttää tätä ominaisuutta yleensä julkaistessani uuden postauksen. Katselin tästä esimerkiksi taannoisen postauksen julkaistuani kuinka Blogilistalta tuli yhtäkkiä hirveä ryöpsähdys kävijöitä. Arvasin lukujen pomppaavan otsikointini vuoksi. Ja nyt juuri näin jonkun Tradedoublerin verkosta tulevan olevan blogissani ja hetken kulutta sähköpostiini kilahti ilmoitus hyväksymisestä erääseen TD:n mainosohjelmaan. Elämä on joskus hyvin ennustettavaa! Tämä on hauskaa ajanvietettä ja kertoo sinulle paljon hyödyllistä tietoa blogin pyörittämisen kannalta.


Seuraavassa osassa katsotaan sitten mistä ne kävijät oikein tulevat!



P.S. jos ravaat itse usein blogissasi ja pelkäät omien vierailujesi vääristävän tilastoja, voit sulkea oman ip:si pois laskuista. Tässä eräs simppeli tapa pitää itsensä ulkona laskuista. Selvitä ensin ip vaikka tästä. Sitten klikkaa oikeasta yläreunasta Järjestelmänvalvoja.




Sitten valitse sivustosi ja välilehti Suodattimet. Sen jälkeen klikkaat Uusi suodatin.


Sitten annat suodattimelle nimen (esim. oma ip). Suodattimen tyyppi voi olla Valmis suodatin. Valitset valikoista Sulje pois - liikenne IP-osoitteista - on yhtä suuri kuin ja kirjoitat alla olevaan kenttään ip:si. Ja sitten tallennat.


Tällä tavalla oma ip:si ei sekoita lukuja -ainakaan hetkeen. Mutta monilla ip muuttuu vähän väliä, joten mikään satavarma keino tämä ei ole. Kannattaa aina joskus tarkistaa suodattimien paikkansa pitävyys ja tehdä tarvittaessa uusi.


22 kommenttia:

  1. Kiitos tosi paljon näistä postauksista ja innolla odotetaan lisää! Oonkin tuijotellu tuota ohjelmaa nyt muutaman päivän ihan hölmistyneenä, ehkä se nyt hieman enemmän aukeaa :D Oon pitäny mun blogia niin vähän aikaa, että on ihan jännä nähdä noita kävijöitä ja lukuja :) Kiitos vielä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä, että tämä auttoi! Kyllä sen käyttö ajan myötä selkenee huomattavasti. Toivottavasti luvut lähtee hurjaan nousuun :)

      Poista
  2. Sulta tulee kyllä hyviä neuvoja ja tietoja! Asensin ton ohjelman ja siinä tosiaan riittää opeteltavaa... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siinä olisi tosiaan muutamaksi vuodeksi opeteltavaa :) onneksi läheskään kaikkea ei tarvitse tietää.

      Poista
  3. Tää sun blogi on kyllä opettanut mulle paljon uutta hyödyllistä, josta mulla ei olis ollut minkäänlaista havaintoa! Kiitos tästä:)

    VastaaPoista
  4. Osaisitko kenties sanoa minkä takia omaa ip-osoitetta lisätessä ja tallennettaessa analytics herjaa sitä ja ilmoittaa "virheellinen IP-osoite"? Tarkistin sen niin monta kertaa, että sen täytyy olla oikea, mutta ei. Kiitos jo etukäteen avusta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Outoa. Nyt en kyllä osaa sanoa mikä sitä vaivaa. Oletko varmasti valinnut tuosta valikosta kohdan liikenne IP-osoitteista? Ja googlannut my ip? Suosittelen aina ongelmatilanteissa välimuistin tyhjennystä, sillä se aika usein auttaa :) Mutta jos keksin, tai keksit itse, tähän raktaisua, niin tulen kertomaan!

      Poista
  5. Kiitos kun jaat tietoa meille kaikille! Olen saanut tosi hyviä vinkkejä blogistasi ja onnistuin neuvoillasi asentamaan analyticsin :)

    VastaaPoista
  6. Loistava tämäkin postaus, minulle on ollut valtavasti hyötyä sinun blogistasi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei hienoa! Tämä analytics se vasta hyödyllinen onkin.

      Poista
  7. Heippa! Todella hyödyllinen tämä sinun blogi! Tässä opettelen tätä analyticsin käyttöä ja tein sellaisen havainnon, että mulla näkyy avainsanoissa ainoastaan "not set" ja "not provided". Mistäköhän se johtuu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiitoksia! Nuo avainsanat ovat ihan normaaleja ja harmillisesti myös yleiset. Tuo not provided johtuu haun tekijän yksityisyysasetuksista, esim. jos on kirjautunut Googletilille samalla, niin haku voi olla salainen. Not set on (Googlen mukaan) liikennettä, joka tulee esim. kuvahaun kautta tai linkeistä, jotka on joillain muilla sivuilla tms.

      Poista
  8. Mika toi Ipv6 on? Pitääkö se ruksata vai ei? :) Kiitti Pink Bubble! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Öö, muistaakseni en ole ruksinut ja hyvin on toiminut :)

      Poista
  9. Heippa! Päädyin tänne kun koetin selvittää että miten saan tietää yksilöityjen kävijöiden määrän blogissani. Tuo analytics minulla on, mutta en jotenkin osaa sitä sieltä katsoa. Mainitset sen tuossa tekstissä, mutta minulle pitää vissiin vääntää nyt rautalangasta että missä, niin voisitko? :-D En siis löydä vaikka miten koetan kaivaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! Näkymät ovat hieman muuttuneet tuosta eli nykyään siellä taitaa olla kävijät. Siis kun menet yleiskatsaukseen ja ruudulle tulee tietoja, niin siellä lukee kävijät.

      Poista
    2. Kiitos! Hetken jo epäilin järkeäni, kun joskus muistelin siellä nähneeni sellaisenkin nimikkeen, mutta nyt en löytänyt vaikka kuinka kaivoin. Se kyllä selittäisi asian, että nimi on vaihtunut :-)

      Poista
  10. Heippa! Mikä noista nyt sitten on se yksittäinen kävijä Analyticsissä? Käyttäjät, katselut vai istunnot vai jokin ihan muu? :D

    VastaaPoista
  11. Moikka! Osaisitko kertoa tyhmälle miten saa selville yksittäisen postauksen lukeneet?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käyttäytyminen -> sivuston sisältö ja sieltä kaikki sivut tai sisällön tarkat tiedot kertoo jotain yksittäisten postausten/sivujen lukemisesta.

      Poista