tiistai 28. toukokuuta 2013

Vaikuta siihen miten mainonnasta pitäisi ilmoittaa blogeissa

Blogeissa esiintyvästä mainonnasta on väännetty kättä jo useamman vuoden. Kukaan ei ole osannut sanoa sitä viimeistä sanaa, että miten mainoksista pitäisi ilmoittaa blogeissa. Muotiblogeissa on näkynyt mm.  lukijoiden huolestuneita kommentteja piilomainonnan uhriksi joutumisesta ja bloggarit ovat opastaneet mistä präntistä, tähtimerkistä tai sanankäänteestä se ilmoitus postauksen mainoksesta löytyy. Kaikki tämä epäselvyys voi pian olla historiaa (tai sitten ei): nyt on kuulkaa ihan virallista ohjeistusta tulossa siitä miten mainonnasta tulisi ilmoittaa blogissa.

Asiakkuusmarkkinointiliitossa (ASML) on valmisteltu blogeille ohjeistusta: Blogit ja Mainonta -itsesääntelyohjeistus mainonnan tunnistettavuudesta on vasta luonnosvaiheessa mutta sitä pääsee jo nyt kommentoimaan, jotta virallisesta versiosta saataisiin mahdollisimman toimiva. ASML:n lisäksi mukana suunnittelussa ovat olleet Indiedays, Sanoma Magazines, Bonnier Publications, Aller ja A-Lehdet/Lily. Myös Kuluttajavirastolla on ollut alkuvaiheessa sormensa pelissä. Tarkoituksena on luoda standardi, jota sovellettaisiin sitten kaikissa blogeissa mainonnan suhteen. Mainonnaksi katsotaan sellaiset asiat, joista bloggari hyötyy taloudellisesti saamalla "rahaa, tai erilaisia rahanarvoisia etuja kuten tuotteita,  palveluita, lahjakortteja, matkoja, kutsuja, tuote- tai palvelutukea, näkyvyyttä. Hyödyksi katsotaan myös bloggaajan blogin ulkopuolisesta työ- tai muusta suhteesta saama korvaus, jos bloggaaja edistää blogissaan työnantajan tai muun tahon toimintaa." Ohjetta tulisi soveltaa myös blogiin liittyvissä muissa medioissa, kuten Facebookissa ym. Suomalaisen blogimaailman lisäksi pohjatöiksi on tutkittu myös kv-tilannetta. Jatkossa seurantaryhmän olisi tarkoitus seurata, että homma toimii ja kehittää sitä eteenpäin.

Otan tässä postauksessa esiin joitain kohtia tuosta luonnoksesta mutta koko tekstin pääsee lukemaan tästä. Se ei ole kovin pitkä eikä mitään kapulakieltä, joten siitä selviää kivasti vaikka keskittymishäiriön kanssa. Luonnoksessa on paljon ymmärrystä helpottavia esimerkkejä, jotka ovat kieltämättä hyvin... sanotaan vaikka autenttisia. Lainausmerkeissä olevat tekstinpätkät ovat suoria lainauksia tekstistä ja kaikki muu on minun tulkintaani. Aloitetaan:

Mainoksista on siis ilmoitettu blogeissa bloggareiden omin sanoin vaihtelevalla menestyksellä:
"Tälläiset ilmaisut ovat johtaneet hyvin erilaisiin toteutuksiin ja jättäneet liikaa tulkinnanvaraa-".
Tämä on ihan totta. Osa ilmoituksista on hyvin selkeitä, osa ei. Ja tässä kohdassa piilee se ongelma: mainosta ei aina ymmärrä mainokseksi.  Luonnoksella on siis kaunis ajatus lähtökohtanaan, kun tätä tulkinnanvaraisuutta yritetään vähentää.

Mainosten pitäisi ilmetä blogissa kahdesta eri kohtaa: itse postauksessa tulisi olla selvitys mainoksesta ja sitten blogissa pitäisi olla oma erillinen osionsa, josta käy ilmi mainosyhteistyöt. Tarkastellaan ensin tätä yleisluontoisempaa ja pysyvistä sopimuksista ilmoittamista:

"...bloggaajalla tulisi olla perusinformaatio pysyvistä yhteistyösopimuksista bloggaajan/blogin esittelytekstin yhteydessä." Käytännössä sitten jos tämän informaation änkee blogin sivupalkkiin oman naaman alle, niin joissakin blogeissa siitä voi tulla hyvinkin pitkä pötkö tekstiä. Se muuttaisi samantien blogin yleisilmeen enemmmän mainoskavan suuntaan, sillä tässä kohdassa on totuttu näkemään vain muutamia tiedonpaloja itse bloggarista ja blogin aiheesta. Nyt huomion veisi mainonta, tosin joissain blogeissa se voi olla jo tapahtunut muutenkin. Selkeää se kieltämättä olisi ja tilaa viedessään vähentäisi sivupalkin mainosbannerien määrää.

Onneksi tähän tarjotaan toistakin ratkaisua: tämän voi toteuttaa myös "selkeänä linkkinä yhteistyötä koskevaan informaatioon". Ymmärtäisin tämän niin, että voisin laittaa tuohon bannerin alle menuun kohdan Yhteistyösopimukset tms. Sieltä avautuisi oma sivu, jossa kertoisin yhteistyösopimukseni eri tahojen kanssa. Pelkistä soppareista ei pidä kertoa, vaan myös bannereista, linkeistä, ym. pitää kertoa kenen kanssa yhteistyötä tehdään niiden osalta. Tässä siis mainitaan mainosverkostot, esim. Tradedoubler ja myös mainostajatkin, eli ne kaupat ym., jos sopimus esim. bannerista on tehty suoraan mainostajan kanssa. Mutta olisikohan tämä ratkaisuni laittaa tiedot omalle sivulleen ja linkki sinne vain menuun tarpeeksi selkeä menettelytapa? Meinaan vain sitä, kun muuten mainoksista pitäisi toitottaa melkein kissankokoisin kirjaimin. Jokuhan voi olla vilkaisematta sinne menuun... Hmm...

Tämän luonnoksen myötä tulisi heivata roskakoriin niin monen (myös minun) suosima tapa ilmoittaa mainoksista. Kaikenmaailman epämääräiset ilmoitukset sivupalkissa mahdollisista mainoksista tai info siitä miten mainospostaukset ovat tägätty eivät enää menisi läpi. Myös ikisuosikkini blogissa on mainoksia mutta mainostan vain niitä tuotteita, joista oikeasti pidän ja joihin uskon kaikissa eri muodoissaan on huono tapa.

Sitten niihin postauskohtaisiin suosituksiin. Jos osa postauksen tuotteista on mainosmielessä juttuun laitettu, eli "sisällöstä vain osa tai osat johtuvat kaupallisesta yhteistyöstä" niin postaukseen pitäisi rustata seuraavaa: "Informointi toteutetaan mainontaa sisältävän sisällön (teksti, kuva, video yms.) välittömässä yhteydessä olevalla selkeällä mutta muusta sisällöstä erillisellä teksti-informoinnilla." Tämän "teksti-informoinnin" oikeaoppisesta muotoilusta annetaan esimerkkejä. Myös huonoista infoista annetaan esimerkkejä. Ja tässä kohdassa touhu menee mielestäni vaikeaksi.  Kun nyt ohjetta on alettu laatia, niin minusta tässä pitäisi olla selkeä ohje, että kirjoita teksti-informaatio näin ja näin, äläkä mitenkään muuten. Kuulostaa tosi tylsältä kommenolta mutta jos esimerkkiä saa soveltaa, eli toisin sanoen muotoilee saman omin sanoin, niin aivan varmasti monet eksyvät huomaamattaankin sinne monitulkittavuuden puolelle. Ja sitten ollaan taas back to square one: oliko tämä mainos vai ei, mitähä?

 Nykyäänhän suositaan paljon postauksen loppuun laitettavia pieniä huomautuksia, että btw tämä oli mainos tai yhteistyössä tehty juttu. Informaation saa jatkossakin sijoittaa loppuun mutta vain jos koko postauksen pystyy näkemään yhdellä silmäyksellä. Tämä on mielestäni fiksu huomio, sillä postauksesta voi tehdä vääriä päätelmiä ennen kuin ehtii loppuun pikku pränttiä tihrustamaan. Eli hyvästit kilometripostauksille, joissa on kollaasia kollaasin perään ja viimeisinä sanoina maininta mainostuksesta.

Jos koko postaus on mainosta, niin vielä järeämmät ilmoitukset olisi otettava käyttöön: "Juttukohtainen yleisinformointi on heti jutun otsikon alla ennen varsinaisen sisällön alkamista ja tarkempi informointi on yhteistyöstä on jutun lopussa." No tämä info ei varmaan pääse keneltäkään karkuun. Ensin ajattelin, että ehkä tuo alkuun laitettava info olisi riittänyt mutta ei kai tuosta loppumuistutuksestakaan mitään haittaa ole. Mutta ymmärrän kyllä molemmissa päissä ilmoittamisen, jos mainoksesta on paljon sanottavaa. Otsikon alle kun ei hirveästi tekstiä viitsisi änkeä ennen kuin pääsee itse asiaan, joten se on parempi sijoittaa loppuun. Ja kun vain lopussa ei saisi ilmoittaa, jos ei koko postausta pysty omaksumaan yhdellä vilkaisulla.... Ok, hyväksyn tämän. Pieni mutta löytyy kuitenkin: edellä mainittu ohje koskee mainospostauksia, jotka "bloggari julkaisee koko sisällön vain tämän kaupallisen yhteistyön vuoksi." Tämän saa helposti mitätöityä sanomalla, että uskon tähän juttuun ja pidän tästä ihan hirveästi, niin kuin monissa blogeissa sanotaankin mainosten yhteydessä, sillä kuka nyt haluaa sanoa mainostavansa vain mainostamisen vuoksi. Postausta ei siis toteuteta vain ja ainoastaan "kaupallisen yhteistyön vuoksi", vaan bloggari tykkää jutusta muutenkin niin paljon, että haluaa jakaa sen lukijoiden kanssa.

Sitten ehkä monille tärkeimpään aiheeseen, eli mainoslinkkeihin, -bannereihin ja muihin mukaviin tapauksiin. Eli "bloggaaja saa suoraa tuloa näihin liittyvistä lukijoiden aktiviteeteistä kuten klikeistä, ostamisesta, yms." Ohjeeksi annetaan, että tämmöisiä sisältävien postausten otsikon alla ennen sisältöä tulisi aina olla sama viesti, jossa kerrotaan kaupallisten linkkien olevan merkattu tähdellä. Ja sitten ne linkit on tietysti merkattu tähdellä ja loppuun on listattu linkkikumppanit. Bannerit ovat kuulemma niin selkeitä mainoksia, että niistä ei tarvitse mitään erikseen sanoa. Kuva, joka onkin mainoslinkki, pitää ilmoittaa sellaiseksi kuvan alla. Tämä tarkoittaisi sitä, että linkkien lyhentely bitlyllä ym. ei enää auta mainoslinkkien piilottamiseksi ja lopussakin on kerrottava mihin puotiin linkit oikein vievät. Monissa blogeissa kollaasien alle tulee ilmestymään varsinainen tähtisikermä. Ja en tiedä kuka vielä yllättyy siitä, että ovatko nämä kaikki Nellykollaasin alla olevat linkit mainoslinkkejä, apua, en olisi ikinä arvannut! Yksittäisten mainoslinkkien merkkaajana tämä on hyvä keino, sillä niitä ei aina huomaa. En sitten millainen lukukokemuksesta tulee, kun vähän väliä silmissä näkyy tähtiä.

Kun joku lahjus tai muu mainostuote seikkailee blogissa ensiesiintymisensä jälkeen, seuraavia ohjeita tulisi noudattaa: "...tuote on bloggaajalla myöhemmin blogissa uudestaan selkeästi, tunnistettavasti ja mainostustarkoituksessa esillä, niin informointisääntöä tulee noudattaa. Kääntäen: Jos tuote on uudestaan esillä blogissa esimerkiksi vain osana kuvassa olevaa huoneen sisustusta niin informointisääntöä ei tarvitse noudattaa." Voin kuitenkin kuvitella tilanteita missä lukijat ja bloggari ovat eri mieltä siitä onko kuvan taustalla lymyävä tuote "selkeästi, tunnistettavasti ja mainostustarkoituksessa" vai ei.

Ohjeistuksella on muutakin asiaa mutta tässä olivat nämä minua kiinnostavat kohdat. Olen tässä vähän väännellyt ja käännellyt sanoja mutta sellaista se tulee olemaan bloggareillekin: kommenttiboksissa tulee aina olemaan joku, joka etsimällä etsii sitä vikaa mainonnasta ilmoittamisessa. Veikkaisin, että tämän tyyppisillä ohjeistuksilla saadaan selkeyttä mutta edelleen joissain tapauksissa epäselvyydet voivat jatkua. Esimerkiksi tuo mainoksesta ilmoittaminen jotakuinkin omin sanoin on aika hasardia touhua. Uskoisin myös, että kaikkien rakastama termi yhteistyö aiheuttaa myös pieniä epäselvyyksiä. Blogeissa puhutaan yhteistyöstä silloin, kun itse poimitaan ja asetellaan tekstiin jonkun kaupan linkkejä mainosverkosta ja myös silloin, kun tehdään oikeasti yhteistyötä jonkun kaupan kanssa ihan oikeasti kommunikoimalla. Tämä voi tuottaa joillekin bloggareille ongelmia ohjeistuksen tulkinnassa.

Mainonta tulee näiden ohjeiden myötä todella paljon esille blogissa, mikä ei ehkä miellytä kaikkia bloggareita. Vaikka sitä mielellään tekee kaikenlaista yhteistyötä, niin eihän sitä välttämättä halua leimautua niin kovin kaupalliseksi tyypiksi. Ja netissähän vastaavia mainoksia, etenkin linkkejä, on tungettu ties minne ilman minkäänlaisia ilmoituslitanioita ja monille sivustoille vastaava ilmoituskäytäntö olisi kuolemaksi, joten näin tarkka ohjeistus bloggareille tuntuu jotenkin kohtuuttomalta mutta samaan aikaan on todella tarpeen.

Luonnoksessa on myös annettu sähköpostiosoitteet, jonne omat kommenttinsa voi lähettää 19.6.2013 mennessä. Eli sinne nyt postia tai sitten saa vaieta iäksi mainnonnasta ilmoittamisasioista. Halusin kuitenkin ottaa tämän aiheen näin julkisestikin esille ja kuulla teiltä mielipiteitä, että näemme vähän missä mennään niin mainostavien bloggareiden kuin niille altistuvien lukijoidenkin osalta. Jos jokainen vain lähettää ylhäisessä yksinäisyydessään tuonne sähköpostia, niin emme loppupeleissä tiedä tehtiinkö ohjeistus työryhmän mietintöjen perusteella vai kuultiinko siinä myös ehkä ohjeistuksen kohteita. Mitäs sanotte?

8 kommenttia:

  1. Osittain on joo vielä sellaisia jutuja, joita kannattaisi muotoilla uudelleen ym. mutta kokonaisuudessaan vaikuttaa oikein hyvältä! Mä laitan kyllä tuonne ehdottomasti vielä sähköpostia, kunhan on enemmän aikaa perehtyä koko tuohon luonnokseen ja sähköpostin kirjoittamiseen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, vaikuttaa lupaavalta luonnostelmalta. Mielenkiinnolla odotellaan sitten käytännön toteutusta blogeissa siiten kun ohje on ulkona.

      Poista
  2. Ihan hyvä juttu, että saadaan jotakin osviittaa siitä, miten oikeasti kuuluisi toimia! Ja mikäli kaikki tätä kaavaa alkaisivat noudattaa, niin se selkeyttäisi tosi paljon blogien mainontaa.
    Liittymättä blogeihin, itse oon usein miettinyt noissa naistenlehdissä niitä mainoksia, jotka on tehty kuin mikä tahansa muukin lehden juttu, mutta jossakin kulmassa lukee pienellä präntillä "ilmoitus". Mun mielestä kyse on vähän samasta asiasta kuin blogien mainonta. Hyvä, että kerroit tästä ohjeistuksesta, täytyykin tarkkailla mihin tämä kehittyy! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä huomio tuo naistenlehtien mainostus. Olisikohan tähänkin tullut/tulossa muutosta? Nimittäin osa näistä lehtien mainoksista on todella hämäävästi toteutettu. Olen itsekin monta kertaa luullut lukevani lehden omaa sisältöä ennen kuin tuo pikku präntti on osunut silmiini.

      Poista
  3. mikä minut velvoittaa tottelemaan noita ohjeita? Onko tuosta siis tulossa yleinen toteutusmalli tai ohje vai ihan joku laki/sääntö?

    Toivotaan, että tuosta saisi mahdollisimman yksinkertaisen ja selkeän, koska erimielisyyksiä tulee varmasti joistakin kohdista kuten sanoit. Nuo ohjeet kuulostavat kumminkin oikein hyville ja itse ainakin haluan näitä jatkossa käyttää blogini mainonnan suhteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyviä kysymyksiä! Olettaisin, että loppupeleissä mikään ei velvoita tottelemaan, sillä kyseessä on ohjeistus eikä laki. Mutta taustalla näyttäisi olevan myös kuluttajasuojalain säännökset, joten ohjeistuksen ei välttämättä ole hyväksi. Tai ainakin silloin voi harmittaa, jos joku tekee valituksen blogin mainonnasta. Vähän veikkaan, että mainostustapojen kyttääminen blogeissa menee pahemmaksi tämän myötä. Etsitään niitä poikkeava merkintätapoja sitten. Mutta tosiaan, tätä asiaa voisi ihan kysyä tuolta liitosta.

      Poista
  4. Tosi hyvä, että ohjeistusta tehdään. Minusta hyvä että omin sanoin saa kertoa mainostuksesta, mutta olis hyvä olla selkeät ohjeet, mitä siinä omin sanoin kertomisessa tulee olla. Mut kiva jos useammat blogit alkavat merkitä mainokset paremmin, niin ehkä merkitsemiseen tottuu ja se ei enää näytä yhtä tökeröltä kuin nyt.

    Rajatapauksiakin kyllä on paljon, niin kuin sanoit. Minun blogia sponsoroi intiaanisokeri, niin pitäisiköhän joka leivontareseptiin mainita sponsoroinnista? Kirjoituksestasi viisastuneena tajusin sentään kertoa sen juuri siinä sivupalkissa, koska eiväthän kaikki lukijat pysy asiasta kärryillä jos olen kertonut siitä pari kertaa ja viimeksikin monta kuukautta sitten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikös olekkin hyvä juttu! Tuossa luonnoksessa tosiaan oli mainintaa myös siitä miten pitäisi ilmoittaa, kun blogilla on sponsori "Jos koko blogi on mainostajan sponsoroima niin tämän tulisi esittelytekstin lisäksi ilmetä myös blogin etusivulta ensisilmäyksellä." En sitten tiedä miten tulisi toimia, jos sponsori ei ole esillä joka jutussa. Katsotaankohan sen sponsoroivan kuitenkin kaikkia postauksia. Mutta sinulla se on nyt ainakin mainittuna siellä!

      Poista