sunnuntai 15. kesäkuuta 2014

Miten hinnoittelet blogisi?

Bloggareille tulee mainostajilta kaikenlaisia yteistyöehdotuksia: saatetaan tarjota jotain tuotetta ilmaiseksi juttua vastaan, jonkin jutun kirjoittamisesta maksettaisiin rahaa, tai mainosbannerin laittamisesta sivuille tarjotaan korvausta, ym. ym. Yleensä näitä kaikki ehdotuksia yhdistää yksi asia: varsinaisista summista ei puhuta mitään, vaan hintojen heittely jätetään bloggarin harteille. Ja sehän tekee hommasta vaikeaa, jos aikaisempaa kokemusta ei ole.

Minulta kysytään sähköpostilla aika usein neuvoa siihen, mitä vastata kaikenlaisiin bloggarille tuleviin yhteistyökyselyihin, ja yleensä ongelmia tuottaa juuri tuo itsensä hinnoittelu. Minulla ei ole mitään vedenpitäviä ohjeita, joilla yhteistyökuviot voi hoitaa menestyksekkäästi joka tilanteessa ja mitä summia millainenkin blogi voi panoksestaan pyytää. Summat elävät aina blogin ja mainostajan mukaan. En edes halua alkaa neuvomaan, mitä sanoa milloinkin, sillä homma voi mennä pipariksi sanomisieni vuoksi.

Koska omia päätöksiä ja arvioita on helpompi tehdä, kun tietään vähän mitä muut tekevät vastaavassa tilanteessa, pyytäisinkin teitä jakamaan kokemuksia omista yhteistyökuvioistanne hinnoittelun osalta. Aihe on todennäköisesti melko salainen mutta olisi mukava kuulla edes muutamia kokemuksia. Mitään sentilleen tarkkoja summia ei luonnollisesti tarvitse jakaa. 


Olen huomannut, että monien on todella vaikea pyytää mitään rahaa vastineeksi omasta vaivannäöstä ja mainostilan antamisesta. Etenkin sellaisten suht pidettyjen muttei megasuosittujen blogien kirjoittajat ovat sormi suussa näiden juttujen kanssa. Oma blogi tuntuu niin pieneltä jättimenestyjiin verrattuna, joten yhteistyöehdotuksen saaminen vaikuttaa ehkä ihmeeltä. Sitä ei kehtaa pyytää suuria (tai mitään) summia, sillä epävarmuus oman blogin lukijamäärän riittävyydestä kalvaa. Hintojen lateleminen on vaikeaa myös siksi, että hauras yhteistyöyhteys saattaa katketa heti alkuun väärien euromäärien takia. Tai näin sitä ainakin luulee.

Moni hätäpäissään lähtee hommiin myös ihan ilmaiseksi, koska ovat niin otettuja blogin saamasta huomiosta mutta toisaalta vaatimattomuudessaan eivät kehtaa määritellä itselleen hintaa. Jotkut mainostajat myös olettavat löytävänsä helpolla näitä ilmaisia bloggareita, joten hintoja ei heitetä tiskiin senkään takia heti ensimmäisessä kirjeessä tai ehkä koskaan. Onhan se tietenkin mainostajan kannalta hyvä kokeilla ensin kepillä jäätä, jos kyseessä olisikin ihan mielellään korvauksetta kirjoitteleva bloggari. Turha sitä on maksaa, jos ilmaiseksikin saisi!

Monasti mainostajan on itsekin vaikea määritellä mitään sopivaa hintaa, jota ehdottaa bloggarille. He saattavat olla aivan yhtä hukassa! Siksikin hinnoittelu jää usein bloggarin harteille.

Jos yhteistyökuvio kiinnostaa sinua mutta se ei ole sellainen, jossa roikkuisit kynsin ja hampain kiinni, tarjoa rohkeasti haluamaasi summaa vastineeksi jutusta. Jos homma menee pipariksi liian suuren palkkioehdotuksesi vuoksi, niin älä itke. Sellainen taho, joka ei osaa neuvotella, ei ole ehkä se paras yhteistyökumppani. Ja kun kerran kyseessä ei ole se maailman siistein yhteistyöjuttu, niin homman kariutuminen ei ole niin suuri menetys. Uusia ja parempia on varmasti luvassa.

Esimerkiksi mainosbannereista on kyselty paljon. Mitä sellaisen laittamisesta blogiin voisi pyytää? Esimerkiksi yksi tapa, millä bannerimainonta hinnoitellaan on X€ per 1000 mainoksen näyttöä. X voi olla senttejä tai euro, pari. Tähänkään ei ole mitään kiveenhakattua ohjetta ja totta kai blogin koko ja menestys määrävät tässä.


Jutun kirjoittamisesta voi saada muutamasta kymmenestä eurosta muutamaan sataan euroon. Vastineeksi voi saada myös vaikkapa lahkakortteja itselle ja/tai lukijoille. Jälleen kerran, blogilla on merkitystä tässä.

Ehdotan myös usein kyselijöille, että heidän tulisi yrittää selvittää jotenkin ovelasti, millainen budjetti mainostajalla mahtaa olla näissä hommissa. Näkyykö heidän tuotteistaan, palveluistaan tai mikä ikinä onkaan kyseessä paljon juttuja muualla? Vaikuttaako yritys sellaiselta, että sillä on muutakin kuin velkaa? Jokin täysin tuntematon mainostaja, jolla ei ole nettisivujakaan ja jonka mainoksia et ole koskaan missään nähnyt, ei ehkä kuluta satoja euroja johonkin bloggarin voiteluun. Mutta mistäs niistä koskaan tietää.

Minulle on käynyt myös kaikenlaista hinnoittelun kanssa: pari sataa ikuisesta etusivun jutusta aiheutti jäätävän hiljaisuuden ja toisella kertaa mainostajan mielestä satanen pikkujutusta oli todella vähän. Hän olisi maksanut enemmänkin, jos olisin tajunnut pyytää. Nämä esimerkit eivät siis koske Pink Bubblea, vaan aivan toisia sivustoja.

Eli olisin kiitollinen, ja varmaan todella moni muukin olisi, jos jakaisitte kokemuksianne hinnoittelusta!


Kuva 1.aranjuez1404 Foter (CC BY-NC-ND 2.0)
Kuva 2.alf.melin Foter (CC BY-SA 2.0)

27 kommenttia:

  1. Olen nössö ja kirjoitan nyt anonyymisti. Kirjoitan "pikkublogia" rekisterötyneitä stalkkaajia alle 400.
    Mä olen hinnoitellut vähän juurikin paikkojen mukaan nämä hommat. Kun aiemmin otin blogiini enemmän bannerimainontaa meni se suunnilleen 100€/2kk ja tämän lisäksi arvontaa lukijoille, tuolla rahalla sai vain bannerin sivuun, jolle oli tietty vaadittu koko. Jutun kirjjoittamisesta yleensä sain tuotteita tai lahjakortin, tuotteet ovat yleensä hinnoiltaan +80€. Riippuen paikasta ja jutusta tietenkin.

    Nyt olen vähän kyllästynyt yhteistöihin, nykyään on niin kovin paljon blogeja, että maku menee kun mainostajat olettavat jokaisen lähtevän mukaan parinkympin palkalla/arvonnalla jutusta. Vieraasta yrityksestä kirjoittaessa kuitenkin taustatyöhön ja kaikkeen muuhun menee niin paljon aikaa, että ei kiitos.
    Lisäksi olen ottanut linjan että en suosittele vieraita firmoja. Tai jos suosittelen, teen sen vasta sitten jos itse olen tyytyväinen. Hiljaittain olen lopettanut useamman yhteistyön, koska mielestäni niillä firmoilla ei ole ollut niin toimivaa palvelua/tuotetta että haluaisin blogini lukijoiden niitä hankkivan.

    Haluan että yhteistyöstä hyötyy myös lukija, en kirjoit mistään mitä en voisi oikeasti itsekkin käyttää tms.

    Toisaalta nyt blogiini on tulossa ihan itse ehdottamani "mainos", josta lähinnä kysyin että SAANKO kertoa blogissani ja SAANKO käyttää hänen valokuviaan ja tietojaan, jotta muutkin voivat saada onnistuneita kuvia. Kyseessä siis valokuvaaja, joka oli yksinkertaisesti niiiiin hyvä, symppis ja mahtava, että haluan jakaa tietoa hänestä myös muille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anonyyminä sopii tosiaan kirjoitella :) Unohdinkin mainita sen tuossa jutussa. Ehkä helpompi niin. Olet ihan oikeassa siinä, että taustatyöhön ym. menee kyllä aikaa ja energiaa, joten senkään vuoksi ilmaiseksi tai tosi halvalla tei kannatta lähteä mukaan. Onhan sitä korvausta hyvä saada muustakin, kuin vain näkyvyydestä.

      Hyviä periaatteita muutenkin sinulla.

      Poista
  2. Riippuu tietenkin täysin yhteistyökumppanista. Pienet yhden-kahden ihmisen yritykset voivat saada näkyvyyttä ihan ilmaiseksikin ilman mitään oravannahkakauppoja. Isot yritykset on tahoja joilla on markkinointibudjetti ja monesti bloggaaja silti kuulee, ettei budjetissa ole rahaa kuin johonkin 50 euron lahjakorttiin. Silloin pitää bloggaajan sanoa, että kiitos ei, sillä eihän rahaa IKINÄ tule markkinointibudjettiin jos blogit on täynnä ilmaista mainosta. Lasken nuo muutaman sadan lahjakortitkin kyllä ilmaiseksi mainostamiseksi, yleensä sama summa tilille saisikin jo miettimään yhteistyötä jos yritys on blogiin sopiva.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan oikeassa olet, että jos yrityksellä oikeasti on sitä rahaa laittaa markkinointiin, niin kenenkään ei pitäisi lähteä tekemään ilmaiseksi juttuja. Sama hommahan se on joillain muillakin aloilla, että opiskelijoiden ei tulisi mennä ilmaiseksi tai kituutuspalkalla töihin, tai alan palkat eivät tule koskaan nousemaan. Tuli vain mieleen :)

      Poista
    2. Toisaalta, ihan ilman syyttävää sormea, onhan tässäkin blogissa aika paljon vinkkejä miten voi saada ilmaiseksi jotain ja yhteistyötä jonkun kaupan kanssa. Ei nuokaan kaupan ehdoilla tehdyt "kuukausittaiset sheinsiden paketit" kyllä luo oikeaa pohjaa sille, miten mediamyynti hoidetaan ja paljonko siitä pitäisi ottaa rahaa. Vaikka Suomessa aika harvalla blogilla on mitään superhuikeita kansainvälisestikin merkittäviä kävijämääriä (joillakin onneksi on!) niin kyllä mua itseä hieman heikottaa nuo lähes viikottaiset sponsoripakettien esittelyt enemmän kuin jotkut kämäset banneripaikat ja niiden hinnat. Bloggaajat ovat tavallaan omaehtoisesti oravanpyörässä,missä esittelemättömät vaatteet katkaisevat ilmaisen tavaran ketjun ja onhan ilmaiset kuteet aina ainakin muotibloggaajalle kiva juttu. Tosin (voi helvetin helvetti) joskus voisi avata silmät, pyytää mainoksesta rahaa ja ihan oikeasti OSTAA itse ne vaatteet!

      Poista
    3. Ihan oikeassa olet. Monasti se kiva ilmainen tavara vaan ajaa kaiken muun ohi.

      Poista
  3. Kirjoitan kosmetiikkablogia, joten saan satunnaisesti tuotteita ilmaiseksi testiin. Pidän kuitenkin huolta siitä, että

    - minua ei velvoiteta ilmaisella tuotteella kirjoittamaan juttua: kirjoitan tuotteesta, jos totean sen kirjoituksen arvoiseksi
    - tuotteesta esittämäni mielipiteet ovat aina omiani, eivät pressitiedotteesta kopioituja
    - mainitsen aina saaneeni tuotteen testiin blogia varten

    Minulle on tarjottu rahaa (pieniä summia, 50-150e) postauksen kirjoittamisesta, mutta aiheet eivät todellakaan ole liittyneet millään tavalla blogiini. Mainostajalta tämä on mielestäni hyvin kömpelöä lähestymistä ja useat ovat vielä korostaneet, ettei postauksessa saisi missään nimessä mainita yhteistyöstä vaan että linkki/yritys/tuote/nettisivu pitäisi vain ohimennen mainita, ikään kuin olisin itse ko. tahon löytänyt. Tämä on mielestäni niin epärehellistä toimintaa lukijoitani kohtaan (puhumattakaan piilomainonnasta!), etten voi mitenkään sellaiseen lähteä ja pikkurahalla "myydä blogini sielua" mainostajalle.

    Voisin kuitenkin kuvitella ottavani rahaa vastaan esimerkiksi bannerimainoksesta tai postauksesta, mutta silloin mainostettavan asian pitäisi a) liittyä blogiini ja b) olla sellainen, jota kehuisin ilmaiseksikin ja jonka takana voin seistä nimelläni ja kasvoillani. Tällöin myös mainitsisin, mikäli postaus olisi toteutettu mainosyhteistyössä ko. tahon kanssa.

    Soisin, että näistä asioista keskusteltaisi enemmänkin. Ihan mahtavaa siis, että avasit tästä puheenvuoron! Toivotaan, että vastauksia tulee paljon :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on sellainen aihe ettei kukaan oikein halua puhua ääneen tästä. Joko ei haluta paljastaa omia palkkiota, kun niiden pelätään olevan jotenkin väärät tai liian pienet, tai sitten ei haluta paljastaa ja opastaa, miten rahakkaita soppareita voi saada aikaiseksi. Mutta kiitos sinulle, että jaoit näitä periaatteitasi. Tästä voi hyvin ottaa vähän mallia, kun suunnittelee omia yhteistyökuvioita.

      Poista
  4. Mun blogi on vasta aluillaan, enkä edes tähtää miksikään kuuluisaksi tai en pyri yhteistyöhön. Jos kuitenkin jotain yhteydenottoja tulisi, uskoisin, että yksinkertaisesti pyytäisin sen verran, joka itsestä tuntuisi reilulta. Ei mua haittaisi tarjota "liian vähän", kunhan musta itsestä tuntuisi, että tämä on nyt reilu hinta lähteä mukaan. Jos mua yhtään epäilyttäisi, pyydänkö liian vähän, pyytäisin enemmän. En haluaisi koskaan joutua tekemään mitään niin, että mulle jäisi tunne, että nyt on aika riistoa, vaikka muiden mielestä summa voiskin olla ok.

    Tosin helppoahan tästä on kirjoittaa. Ilman mitään kokemuksia todellisuus iskisi varmaan aika kovaa vasten kasvoja. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos summa tuntuu itsestä reilulta eikä epäilytä yhtään, niin mikäs siinä. Niinhän kaikki varmaan tekevät, jos summia ei bloggarille valmiina anneta. Joskus sitä oikeaa summaa on vaan niin vaikea keksiä, jos ei ole mitään vertailupohjaa.

      Poista
  5. Mielenkiinnolla tiedustelen ihan käytäntöä , ilmoitatteko yhteistyöhön suostuessanne nimi , osoitte ja muut tarvittavat tiedot yhteistyökumppanille ihan automaattisesti vai onko käytäntönä toimia jotenkin toisin ?
    Nimimerkillä , postilokerolla jne ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse en ole koskaan kuullut nimimerkin tai pl:n käyttämisestä näissä jutuissa. Enemminkin sellaiseen voi yhteistyö tyssätä.

      Poista
  6. Hyvä kirjoitus mielenkiintoisesta aiheesta !

    Kirjoitan pikkuriikkistä lifestyleblogia. Olen kova innostumaan uusista asioista ja tuotteista ja useimmiten mainostan niitä ihan ilmaiseksi, omasta halustani.

    Joskus olen saanut tuotteita testattavaksi , lahjana tai - 50 % alennuksella, ja silloin olenkin kertonut ihan selkeästi lukijoilleni blogiyhteistyöstä. Muistaakseni kyseessä on kuitenkin ollut aina sellaiset tuotteet, joista olen itse kiinnostunut ja olisin muutenkin päätynyt kokeilemaan niitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Suuri osa "mainostuksista" blogeissa onkin näitä omaehtoisia esittelyjä. Ne sekoittuvat sitten yhteistyöjuttuihin, jos niitä ei merkitä noin hyvin, kuin sinäkin teet.

      Poista
  7. Minulla on pikkuruinen lifestyle-blogi. Olen aiemmin kirjoittanut muutamasta suomalaisesta suunnittelijasta ja heidän tuotteistaan. Olisin kirjoittanut joka tapauksessa, mutta jälkikäteen olen saattanut saada tuotteen ilmaiseksi/alennusta (ja näistä tuotteista tietenkin ilmoitan blogissa saaneeni ne).

    Jokunen aika sitten sain kuitenkin yllättäen yhteydenoton pr-toimistosta, kysyen tekisinkö eräästä lanseerattavasta tuotesarjasta sovitun määrän tietynlaisia videoita annetussa aikataulussa. Tuotesarja oli uusi, mutta merkki melko suuri ja tunnettu. Kuten tässä on puhuttu, minullekaan ei suostuttu antamaan mitään hinta-arviota, vaan pyydettiin kertomaan mihin hintaan suostuisin videot tekemään. Puntaroin videoiden tekemiseen kuluvaa aikaa, työtuntieni sekä naamani hintaa (tuotesarjasta minulla ei ollut aiempaa kokemusta, joten alkuun olin toki tehnyt selväksi että mitään videoita ei tule ellen kokeilun jälkeen pidä tuotteista). Koska en tavoittele blogillani mitään muuta kuin harrastuksen tuomaa iloa, ei mainoksen saaminen ollut minulle kovin tärkeä juttu. Minulla on periaatteena, että kunnon työstä maksetaan kunnon korvaus. Pyysin kaikkien videoiden tekemisestä yhteensä joitakin satoja euroja: ei kummoinenkaan palkkana, mutta jonkinlainen korvaus kuitenkin. Vaikka blogini on pieni, suhtautuisin palkasta tehtäviin postauksiin aivan toisella vakavuudella kuin omaksi iloksi lätisemisestäni, joten olisin mielestäni ollut jonkinlaiseen korvaukseen oikeutettu. En koskaan kuullut enää firmasta mitään.

    Minun olisi siis toivottu tekevän tunnetulle, kansainväliselle merkille käytännössä ilmaiseksi useita erilaisia mainosvideoita (joita sitten luultavasti olisi käytetty jossain näkyvämmillä foorumeilla kuin pienessä blogissani?). Tietysti olin imarreltu kun minua pyydettiin, mutta mielestäni silti jokseenkin tökerö yritys käyttää hyväksi pientä bloggaajaa. Ehkä olisin nuorempana ja menestyksennälkäisempänä suostunut (näyttäisihän tuollainen kampanja blogissani helposti siltä, että isompiin kuvioihin ollaan siirtymässä), mutta nyt jäin lähinnä miettimään ammattilaisten käyttäytymistä ja moraalia. Arvostan itseäni ja osaamistani sen verran, etten tällaisiin lähde: ilmaisen työn kalastelu sotii kaikkia omia moraaliperiaatteitani vastaan. (Minusta edellä esitetty vertaus ilmaisiin työharjoitteluihin on varsin osuva!)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kuulla tämä esimerkki! Mielestäni toimit ihan oikein. Loppujen lopuksi aika ihmeellistä, ettet saanut mitään vastausta enää ehdotuksesi jälkeen. Tökeröä tosiaan.

      Poista
  8. Jotkut firmat käyttävät hyväkseen ihmisten tietämättömyyttä/vaatimattomuutta ja saattavat tarjota ihan naurettavia juttuja, kun 10% alennusta tuotteistaan jne.. Itse en ole ottanut vastaan yhteistyöehdotusta, jos se ei ole ollut mieluinen tai itselleni sopiva, vaikka useamman sadan euron hinta olisikin houkuttanut. Se ei vain palvele ketään, jos aletaan pelaamaan pelkällä rahalla, välittämättä mainostaako sitten asioita joihin ei itse edes usko tai johon ei ketään todellisuudessa edes kannustaisi!
    Joitain rakastamiaan juttuja taas saattaa mainostaa ilmaiseksikin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, siinä vaiheessa jos yritys lähestyy bloggaria itse ja tarjoaa jotain -10% alennusta, niin kuvio on vähän outo. Sen lisäksi, että bloggari tekee jutun hän on ikään kuin velvoitettu ostamaankin jotain yritykseltä, kun kerran alennuksen on saanut. Muutoin jää sekin hyöty käyttämättä.

      Poista
  9. Mä oon tehnyt muutaman yhteistyön, enkä ole tälläisenä pikkubloggaajana hinnoitellut itseäni kovinkaan kalliisti, mutta kerran kyllä vähän pisti nikottelemaan toive mainostajalta. Jollain kympillä tai parilla kuulemma voisin laittaa heidän linkkinsä erääseen vanhaan postaukseeni. Postaus kuitenkin on varmaan suosituimpia postauksiani blogissani, ja sitä on katsottu tuhansia kertoja tähän mennessä... En lähtenyt mukaan.

    VastaaPoista
  10. Itseänikin joskus lähestyttiin eräästä pr-toimistosta juurikin sen perusteella miten olen postaukseni hinnoitellut. Ensimmäinen reaktio oli puhdas järkytys kun ei ollut koskaan aikaisemmin tullut edes mieleeni että voisin jopa hinnoitella postaukseni. Järkytyksen määrä oli niin suuri etten kyselyyn koskaan edes vastannut ja ehkä hyvä niin. En olisi siihen edes osannut silloin vastata enkä oikeastaan edes halunnut. Tuntuisi äärimmäisen typerältä kirjoittaa postaus pelkästä rahasta eikä siksi, että oikeasti haluaisi esitellä jonkun tuotteen tai palvelun.

    Nykyään teen kyllä jonkinmoisia yhteistyöjuttuja pienen lifestyleblogini kautta, mutta koskaan ikinä en aio sitä pelkästä rahasta tehdä. Pitää itse kyllä uskoa tuotteeseen/palveluun ennenkuin siitä alan kirjoittelemaan sanaakaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On se tosiaan vaikea vastata miten hinnoittelee, jos ei edes tiedä millaista juttua sieltä oltaisiin tarjoamassa.
      Joo,ei ne tienestit yleensä niin hyviä ole, että sitä viitsisi asettaa bloginsa maineen vaaraan muutaman kympin takia.

      Poista
  11. Kieltämättä aika vaiettu aihe – kiitos että avasit tästä keskustelua! Bloggareiden hinnoittelu on niin salamyhkäistä touhua ja riistäjiä riittää, että avoimempi suhtautuminen on ihan mahtava juttu. I

    tse olen saanut jonkin verran yhteistyöehdotuksia ja lähtenyt mukaan niihin, joissa homma toimii rehellisesti ja tuote on sellainen, jonka takana voin seistä. Kirjoitan myös ihan omasta halustani ja ilmaiseksi niistä jutuista, joista olen innostunut ja jotka toimivat omassa arjessani erinomaisesti. Välillä näitä "ilmaisia mainoksia" yritetään hyväksikäyttää aika härskisti – paras taisi olla eräästä kauneustuotteesta kirjoittamani postaus, jota kyseisen tuotteen mainostoimisto olisi halunnut hyödyntää maanlaajuisessa kamppiksessa. Minun olisi pitänyt antaa tekstini ja kokemukseni ilmaiseksi käyttöön printti- ja televisiomainontaan ilman, että olisin saanut siitä mitään korvausta tai alkuperäisen lähteen mainintaa... Kun kieltäydyin ja ehdotin mielestäni reilumpaa diiliä, en kuullut enää koko firmasta mitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No jestas, mitä touhua! Onko budjetit tosiaan niin surkeat (tai siis eikö sellaisia edes ole) vai onko porukka tosiaan noin röyhkeää? Ja löytyykö oikeasti joku, joka on valmis tuommoiseen! Toisilla pr-toimistoilla on kyllä mielenkiintoisia taktiikoita. Tehdään mitä vaan, että saadaan ilmaista mainostilaa.

      Poista
  12. Hei. Kiinnostaa verotusasiat ja maksutavat. Jos yritys tarjoaa vaikka 500 euroa pysyvästä mainoksesta, niin pitääkö olla itsellä joku yritys taustalla, vai miten lasku laaditaan yksityisenä ihmisenä, jos mainoksesta maksavalla firmalla tarvitaan jotain alv-kuitteja tai muita kuitteja? Miten tämä ilmoitetaan verottajalle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Hyviä kysymyksiä. Minulla itsellä on toiminimi, niin en tarkalleen tiedä, miten ihan yksityishenkilönä nuo kannattaa hoitaa parhaiten. Mutta jos tarvitset tosiaan alv-kuitteja sun muuta, niin ehkä helpointa olisi käyttää jotain laskutuspalvelua, jos tämmöinen rahaliikenne ei ole kovin yleistä kohdallasi. Silloin säästyt yrityksen/toiminimen perustamiselta. Esimerkiksi nyt on puhuttu paljon Ukko.fi -palvelusta, jonka kautta voit laskuttaa. On niitä muitakin tietenkin. Esim. Tyyliä metsästämässä -blogissa kerrotaan kokemuksia palvelun käytöstä.

      Poista
    2. Paljon kiitoksia vinkeistä!

      Poista