Blogien mainoksista kirjoitetaan usein vain negatiiviseen sävyyn tai niistä ei puhuta ollenkaan. Vaikka postaukseni aiheena onkin hieman oudot blogimainokset, olen periaatteessa erittäin pro-blogimainonta -tyyppi: silloin kun mainonta on hyvin ja ajatuksella toteutettu, olisi melkeimpä idioottimaista olla kokeilematta mainostamisen mahdollisuuksia. Tulemme varmasti puhumaan tästä jatkossa. Mutta tämän päivän aiheeseen:
Aina välillä blogeissa on käynnissä jokin kampanja, jossa mainostetaan jotain tiettyä tuotetta. Niitä on nähty paljon, esim. kameroita, pyöriä, liikuntatunteja, ym. Eli vino pino suosittuja bloggareita alkaa yhtäaikaa intoilemaan jostain tietystä asiasta. Usein kyseisestä firmasta on otettu yhteyttä ja tehty houkutteleva diili. Tälläinen tuo laajaa näkyvyyttä tuotteelle, kun oikein moni sitä kuvaa ja kehuu usein monen postauksen verran. Mainostuotteelta on joskus vaikea välttyä, jos suosittuja blogeja lukee.
Moni bloggaaja kertoo mainostavansa vain sellaisia tuotteita ja juttuja, joihin itse uskoo. Mutta epäilen vahvasti, että kaikkien tuotteiden kohdalla tätä ei ole mietitty loppuun asti, vaan itse mainosdiili on se, mihin bloggari vakaasti uskoo ja ja haluaa sen vuoksi toteuttaa jutun. Jotkut tuotteet ovat olleet sellaisia, että en ne eivät ole istuneet muotiblogeihin kuin nenä päähän ja olenkin ihmetellyt, miten ne ovat päässeet bloggareiden mainosseulan lävitse. Suurin ihmeen aihe on mielestäni ollut viimeaikojen Jumpin-villitys.
Muotibloggarit ovat tyylikkäitä ja he julkaisevat itsestään lähinnä hiottuja päivän asu -kuvia. Joskus mukaan mahtuu joku kotiasukuva, jossa vilahtaa villasukat. Siksi ihmettelin suuresti, miksi niin moni tyylitaituri lähti mukaan tähän Jumpinhypetykseen: "uusin Mulberryn laukkuni" -postaukseen perään ilmestyykin hehkutusta haalarista, jonka takapuoli roikkuu jossakin polvien korkeudella. Moni kehuu sitä mukavaksi asuksi mutta se ei nyt oikein riitä. Onhan aluskerrastokin oikein mukava asu mutta ei sitä kukaan julkisesti hehkuta. Minä haluan antaa itsestäni tyylikkään kuvan enkä julkisesti esiinny haalarissa. Kuinkakohan moni bloggari oikeasti oleilee tässä potkupuvussa kotosalla? Lyhyesti, Jumpin on ruma ja turhan kallis (mistä tulee tietysti hyvät provisiot, jos joku sen blogin mainoksen kautta ostaa). Mungolifen postaus aiheesta kertoo kuitenkin paljon siitä miten Jumpin blogeihin änki: haalari tuli lahjana ja kaikesta kauheudestaan huolimatta se ylitti julkaisukynnyksen.
Vaikka blogijuttujen perusteella haalaria olisi voinut luulla jättimenestykseksi, ilmeisesti Jumpin ei kaikkien ihasteluista huolimatta oikein ottanut tuulta alleen, sillä merkin liike lopetti juuri Helsingissä. Netistä sitä vielä saa, jos jotakuta kiinnostaa. Katukuvassakaan en näitä nähnyt kuin pari kertaa.
Viime aikojen hieman erikoisiin mainosvalintoihin kuuluu myös Cavan postaus Solé-polkupyöristä. Kommenteissa pyörä lytättiin laadullisesti mutta tätä laatuasiaa oudompi juttu oli mielestäni mainoksen ajoitus. Kuka miettii pyörän ostoa tammikuussa? Kolmen kuukauden päästä sama postaus olisi mennyt toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, eli se ei olisi vaikuttanut oudolta valinnalta.
Joitain tuotteita ei blogeissa näe mainostettavan ollenkaan, vaikka yritysten puolesta mainoksia on koetettu saada läpi. Yksi esimerkki on pikavipit, joita mainostamalla voi tehdä suuriakin rahoja. Bloggarit eivät muutamia harvoja poikkeuksia lukuunottamatta ole intoutuneet mainostamaan vippejä, mikä on kyllä ihan ymmärrettävää. Rahasta puhuminen on aikamoinen tabu ja voisihan vippaamiskulttuurin mainostus antaa hieman kyseenalaista esimerkkiä herkästi vaikutteita ottaville lukijoille. Toisaalta vipit voisivat olla oikein osuva mainos muotiblogeihin: erilaisille mainospostauksille altistuvat lukijat ovat pian (jos ei jo) lainojen tarpeessa, jos yrittävät pysyä perässä tässä kulutusjuhlassa. Innolla odotan milloin näen postauksessa "Ota tästä linkistä vippi niin saat hankittua tuon mainostamani järjestelmäkameran."
Omistatko Jumpinin ja onko se mielestäsi kaiken julkisuuden veroinen asu?
Hyvä, että joku ilmoittautuu :)
VastaaPoistaEi sinun mielipiteesi "Jumpinit ovat kauheita" ole kaikkien mielipide. Ei tajua...
VastaaPoistaNiin, no olenkos väittänyt sen olevan kaikkien mielipide? Omani kylläkin.
PoistaMä en ymmärrä noita haalareita myöskään. Miksi joku haluaa olla "potkupuvussa". :D En kyllä ikinä maksaisi sellaisesta euroakaan, tuskin huolisin nurkkiini lojumaan edes ilmaiseksi. Saatika että maksaisin jonkun satasen college-potkupuvusta, huh huh..
VastaaPoistaTäysin samaa mieltä kanssasi :)
PoistaMulla on halpismalli haalari Seppälästä, jonka hankin nyt vuoden vaihteessa. En mä sitä loppujen lopuksi kovin paljoa ole käyttänyt... Onhan nää vähän sillä rajoilla, että onko hirveä vai ihana vaate, mutta olihan mulla vastaava lapsenakin (tyyliin 20 vuotta sitten alle 10-vuotiaana).
VastaaPoistaTämä voi siis olla osa sitä ikuista muodin kiertokulkua, eli jokin vanha juttu pulpahtaa uudistettuna pinnalle ja tulee muotiin. Nyt on menossa siis 90-luvun alun (lasten)vaatteet :)
Poista