keskiviikko 6. helmikuuta 2013

Miten kuvailisit blogiasi ja houkuttelet lukijoita? Vältä näitä lauseita

Miten kuvailisit blogiasi parilla kolmella lauseella? Muotia, kauneutta, shoppailua? Bloggarina 20-jotain tyttö? Varmaankin hyvinkin paikkaansa pitävää informaatiota mutta kannattaakohan sitä kuitenkaan paljastaa? Ei sillä, että se olisi jotenkin salaista tietoa vaan siksi, että joku muukin on ehkä jo sanonut niin. Yhtenä iltana selailin Indiedaysin Inspiration -blogeja ja voin sanoa, että siinä oli inspiraatio aika hukassa. Lueskelin ensimmäisten vastaan tulevien blogien esittelytekstejä ja tässä tulos:

Muotia, tyyliä, koruja ja asuja. *** blogi antaa inspiraatiota ja hyvää fiilistä. Shoppailua rakastava *** esittelee uusimmat aarteensa ja kertoo parhaimmat ostosvinkit.

Parikymppinen turkulainen kaikkea kaunista rakastava unelmoija, intohimonaan sisustaminen, kauneudenhoito ja shoppailu.

Blogia päivittelee ”parikymppinen" helsinkiläistynyt naisenalku, jonka tuottamat tekstit täyttää turhankin suuri kiinnostus shoppailuun, matkustamiseen, vaatteisiin, merkkilaukkuihin sekä kodin sisustamiseen ja kaikkeen muuhun enemmän tai vähemmän turhaan... Mukana on aivan liikaa myös ikäkriiseilyä, sinkkuelämän vaikeutta ja yleistä sekoilua. Rakkaus eläimiin on suurta ja sydämeni onkin valloittanut oma pieni ***-koira, joka on paras tyyppi ikinä! Blogissani kirjoittelen siis kaikesta mahdollisesta, elämästäni ja tekemisistäni, milloin mistäkin. Tervetuloa mukaan! :)

*** toimii reilun parikymppisen ekonomiopiskelijan leikekirjana ja inspiraatiokansiona. Sisällön aihealueet pyörivät lähinnä pintapuolisten ilmiöiden, kuten tyylin ja vaatetuksen ympärillä, fiiliksen mukaan kuitenkin myös lifestyle-päivityksiä.

Ruudun toisella puolella kirjoittelee nuori tyttönen, joka rakastaa kaikkea kaunista, tyttömäistä ja näyttävää, luksuslaukuista puhumattakaan! Blogini kertoo pinnallisesta pintaraapaisusta, enkä käsittele henkilökohtaisia juttuja sen kummemmin! Tervetuloa blogini pariin. :)


Ruudun takaa löytyy parikymppinen helsinkiläinen ***, joka rakastaa pitkiä unia, asfaltilla rullaavan matkalaukun ääntä, kauniita kosmetiikkapurnukoita ja valokuvausta. Blogini on tehty rauhallisista aamupalahetkistä, pienten ja suurten asioiden haaveilemisesta ja vaatekaapin kokoamisesta, välillä myös pähkäillään opiskeluja ja herkutellaan.


Parikymppinen massablondi avautuu lähinnä uusista kosmetiikkalöydöistään ja kauneusvinkeistään, vaikka mukaan mahtuukin myös epämääräistä höpötystä elämäni henkeäsalpaavista käänteistä. Tiedossa on siis tuhansia huulikiiltoja, kasaantuvia rasvapurkkeja sekä epäonnisia hiustenvärjäysprojekteja. Liity siis ihmeessä seuraan!


Rennon ***-lifestyleblogin takaa löytyy kohta 18-vuotias parturi-kampaajaksi opiskeleva ***. Rakastan valokuvausta, ja bloggaamisen avulla saan jakaa kuviani muulle maailmalle. Blogini sisältöön kuuluu pääasiassa muoti, ystävät, kauneus ja jokapäiväinen elämäni.


***-blogia kirjottelee parikymppinen tällä hetkellä Jyväskylässä asusteleva tyttö. Tyyli- ja lifestyleblogissa pääosaa näyttelevät laadukkaat päivän asu –kuvat, shoppailut ja vaatehimotukset. Tästä pinnallisesta blogista saattaa joskus löytyä myös opiskelijan perusarkea, kokkailuyrityksiä ja kauneudenhoitoa. Tervetuloa tutustumaan mun kokeilevaan tyyliini ja lueskelemaan vähän höpsöjä juttujani. 

Löydätkö esittelyistä jonkin yhteisen tekijän? Näiden perusteella blogit ovat täynnä parikymppisten tyttöjen muoti ja shoppailutarinoita, kosmetiikalla ja pinnallisella höpötyksellä maustettuna. Saitko kiinni inspiraatiosta?


Vaikka yllämainitut esittelyt ovatkin varmasti hyvin todenperäisiä, ymmärrät varmaan, miksi alussa kielsin kertomasta sitä. Jos käytät näitä fraaseja, blogisi ei erotu millään joukosta. Se on siis aivan tuuria tai vahinko, jos joku blogiisi esittelyn perusteella eksyy.

Miten blogin esittelyteksti sitten kannattaisi luoda? Tässä  muutama hyväksi todettu pointti:

  • pidä esittely lyhyenä. Vältä siis jaarittelua. Lukija unohtaa jo alkuosan päästessään loppuun.
  • sano jotain odottamatonta. Tuo siis esille blogistasi jokin oudompi puoli, jota ei ihan joka blogissa esiinny. Ei haittaa, vaikka se ei olisi jokaisen postauksen keskiössä. Esittelyäsi ei kukaan muista siinä vaiheessa, kun blogiasi seurataan.
  • Vältä itsestäänselvyyksiä. Esimerkiksi pelkällä sanalla muotiblogi olisi voinut kuitata kaikki yllä olevat esittelyt. Se sana yksinään pitää jo sisällään kaikki selitykset shoppailusta, kosmetiikasta, pinnallisuudesta, fiiliksistä, sisustuksesta, ym.
  • Jos et keksi mitään muuta kuin perinteiset selitykset, älä kuvaile blogiasi. Blogi, josta ei ole mitään etukäteistietoa houkuttelee mystisyydellään enemmän ensikertalaisia kuin tusinatarinalla itseään markkinoiva blogi.
Mitä vinkkejä sinulla olisi antaa esittelytekstiä varten? Oletko itse panostanut siihen?


1 kommentti:

  1. Tuohon blogin pinnalliseen puoleen voi hyvin vedota myös silloin, kun juttujen taso ei aina ole kovin kummoinen. Pinnallisessa blogissa kun voi julkaista melkein mitä vain. Ehkä se siksi mainitaan varmuudeksi niin monessa.

    VastaaPoista