sunnuntai 21. huhtikuuta 2013

Näin kirjoitat houkuttelevimmat otsikot

Lupasin taannoin tehdä postauksen hyvien otsikoiden kirjoittamisesta. Otsikko on usein melko aliarvostettu osuus tekstissä, siis ainakin kirjoittajan osalta. Kuinka moni bloggari vääntää ensin koko postauksen leipätekstin kuvineen ja juuri ennen julkaise -napin painallusta huomaa, että hemmetin otsikko on jäänyt uupumaan? Sitten otsikkokenttään hätäpäissään naputellaan jotain sellaista kuin "moikkamoi".

 Jos joku siellä nyt miettii, että mitä vikaa tuossa otsikossa nyt muka oli, niin nyt kannattaa olla tarkkana: otsikko on ensimmäinen asia, jonka potentiaalinen lukija näkee postauksesta. Hän joko ottaa tai jättää postauksen pitkälti otsikon perusteella tekemänsä arvion perusteella. Näin käy usein silloin, kun postaus ei ole kokonaan näkyvissä, kuten esimerkiksi Blogilistalla, Facebookissa tai vaikkapa Googlessa. Jos näkisit tämän "moikkamoin" ja toisen otsikon "5 suurinta blogisalaisuutta", kumman valitsisit?

Otsikko on siis erittäin tärkeä juttu ainakin siinä vaiheessa, kun pelkkä jutun julkaisijan nimi ei riitä saamaan ihmisiä lukemaan postausta. Ja vaikka pelkkä blogin nimi jo myisi, otsikoiden puoleensavetävyyttä ei tule unohtaa, sillä aina voi saada uusia lukijoita!

Keräsin erilaisia hyviä vinkkejä vetävien ostikoiden muotoiluun. Käytä niitä vapaasti hyväksesi, sillä lopulliset sanavalinnat teet sinä itse:

  • Lyhyet otsikot toimivat pitkiä paremmin. Ne rekisteröi jo pelkällä vilkaisulla. Ilmoita asia selkeästi ja ytimekkäästi. Pitkät ja kryptinen viesti otsikossa saavat monet luovuttamaan jo pelkän otsikon lukemisen kohdalla.
  • Otsikon tulee liittyä jutun sisältöön. Täysin aiheesta irrallinen otsikko ei houkuttele jutun kohderyhmää ja ne jotka ovat sen eksyneet lukemaan voivat hämmentyä tekstin varsinaisesta sisällöstä. 
  •  Jos lupaat jotakin otsikossa, pidä lupauksesi postauksessa. Tämä liittyy yllä mainittuun kohtaan, että jutun ja otsikon tulee vastata toisiaan. Eli jos lupaat "Näin teet helpon manikyyrin kotona", älä vain esittele kauniita kätösiäsi ja unohda postata siitä miten se manikyyri oikein tehdään.
  • Laita otsikkoon numero. Numerot ovat jostain kumman syystä todella vetäviä otsikoissa. Ne antavat asiantuntevan kuvan ja tuovat konkretiaa. Esimerkiksi "5 syytä tehdä ostoksia Nellyllä" kuulostaa paljon uskottavammalta kuin "Muutama syy miksi shoppailla Nellyllä". Minulle tulee ainakin sellainen tunne, että kun luen nuo viisi syytä, niin muuta minun ei tule tietääkään.
  • Lupaa vastaus johonkin ongelmaan. Mieti jokin juttu, johon kaikki haluasivat tietää vastauksen, vaikkapa "Kuinka saat kiharat pysymään kaatosateella". Ja muista kertoa miten se onnistuu! (Jos jollain on oikeasti tälläistä tietoa, niin äkkiä juttua ja linkki tänne, kiitos!)
  • Kysy jotain. Jos esität kysymyksen otsikossa, kaikki samaa miettineet kiinnostuvat varmasti. Ehkä he haluavat löytää vastauksen postauksestasi tai sitten tulevat itse sen kertomaan.
  • Käytä superlatiiveja. Muistatko tämän adjektiivien muodon? Sellaiset sanat kuin paras, suurin, halvin, helpoin, halutuin, ym. toimivat varmasti. Vertaa vaikka: "5 hyvää kynsilakkaa" vs. "5 parasta kynsilakkaa".
  • Yllätä, aiheuta pahennusta tai muita suuria tunteita. En halua kannustaa kiroilemaan tai muuta mutta jokin ei niin mukava otsikkokin voi toimia hyvin. Otsikostasi järkyttyneet tuskin skippaavat koko postausta, vaan uteliaisuus saa heidät lukemaan sen.
Toivottavasti näistä seikoista on apua. Ainakin ne ovat helppoja toteuttaa. Ja vielä vinkki hieman edistyneemmille: jos blogisi saa paljon liikennettä hakukoneista ja haluat lisätä näkyvyyttä siellä, laita otsikkoon juttusi keyword. Eli jos esimerkiksi tiedät, että Googlesta haetaan paljon sanoilla raidalliset bikinit ja olet tehnyt hienon jutun niistä, ujuta nämä sanat ihmeessä otsikkoosi.Tästä jutusta voidaan puhua tarkemmin toisella kertaa mutta pistäkäähän korvan taakse (siis keyword, ei raidalliset bikinit).

Jos otsikoiden keksiminen tuntuu edelleen haastavalta, suosittelen avuksi myös lehtien, etenkin naistenlehtien, kansia. Seuraavan kerran lehtihyllyllä lueskele hetki kansien otsikoita niin saat varmasti hyviä vinkkejä ja ideoita. Tämä on vanha kikka ja toimii edelleen!

Täytyy myöntää, että joskus sutaisen itsekin huonosti (jos ollenkaan) mietityn otsikon. Yleensä kuitenkin kiinnitän siihen paljon huomiota ja minusta on hauska kokeilla kuinka paljon liikennettä erityyppiset otsikot oikein keräävät. Kokeile sinäkin erilaisia otsikoita, niin huomaat mikä toimii. Tarkastelen myös muiden otsikointia. Jos kyseessä ei ole sellainen blogi, jonka uusimman jutun lukisin vaikka mikä olisi, teen lukupäätökseni paljolti otsikon perusteella. Yksi toinen otsikkotyyppi tuon edellämainitun mitäänsanomattoman moikkauksen lisäksi on myös hyvin rasittava: laulujen sanoihin perustuvat tekotaiteelliset lyriikkaotsikot tuntuvat olevan nyt kovassa suosiossa. Boooring. Minä en enää oikeastaan edes jaksa lukea niitä ja siten koko postaus jää lukematta.



10 kommenttia:

  1. Tosi hyviä huomioita! Allekirjoitan täysin, että hyppään aikalailla surutta tylsien ja kliseiden otsikkojen (ja niin ollen myös tekstien) yli. Vaikkeivät omanikaan ole aina niin hääppöisiä..

    Kiharaongelmaan en tiedä ammattimaista tai virallista ratkaisua, mutta osaan nimetä yhden superkestäväksi toteamani hiuslakan, Four reasonsin Shaperin (oranssi korkki)! On kampaamoissa käytössä, mutta löytyy mm sokokselta ja prismasta. Miulla oli käytössä vanhojentanssikampauksessa (korkkiruuvikiharat, osittain kiinni, osittain vapaana) ja kampaus kesti lytistymättömänä peräti kaksi päivää (tanssit ja seuraavan päivän jatkot), kunnes se oli pakko purkaa. Ja hiukseni ovat siis alaselkäpituiset.. Kampaaja kehui lakan kosteussuojaa ja syystäkin! Toimii huippuhyvin erittäin luonnonkiharaisiin etuhiuksiini, jotka ovat säkkärällä pienenkin tihkusateen jälkeen. Suosittelen kokeilemaan! :) Ei jätä hiuksia limaisiksi!

    http://kaksi-sanaa.blogspot.fi/2013/02/wanhat-vm-13.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa, että joku tosiaan vastasi tuohon :) Täytyy hankkia tuota, sillä luonnonkiharaa ja pitkää löytyy täältäkin.

      Poista
  2. Samaa mieltä noista tekotaiteellisista lyriikkaotsikoista, varsinkin kun ne eivät yleensä yhtään mitenkään liity itse postauksen aiheeseen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan! Ne ovat vain kuullostaneet tarpeeksi hienoilta, varsinkin kun ovat yleensä englanniksi.

      Poista
  3. Todella kiinnostava blogi sinulla! Huomaa, että näet paljon vaivaa kaikessa tiedonhaussa(tilastoja sisältävät postaukset yms.) ja muutenkin hyvää tekstiä:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia! Tiedonhaku vie kieltämättä aikaa ja tilastointi oli useamman tunnin operaatia mutta vaivan arvoista.

      Poista
  4. Otsikointi on äärettömän haastava laji itselleni. Kiitos tästä(kin!) postauksesta, antoi allekirjoittaneelle paljon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, otsikointi on todella vaikeaa, kun sitä alkaa miettimään. Siihen voi mennä kauemmin kuin koko jutun kirjoittamiseen :) Siksi sitä ei varmaan suuremmin mietitä.

      Poista
  5. Kiitos tästä, oli paljon apua! Omien postauksieni otsikot ovat yleensä juuri tuota 'moikkamoi' tyyliä, koska insipiraatiota ei vain riitä. tästä sain paljon apua, jo tänään on todennäköisesti parempi otsikko!

    livelovelaughbysara.blogspot.fi

    VastaaPoista