Nellyn mekkokisa oli erittäin suosittu: siinä tuli suunnitella Nellyn sivuilla olevan hauskan ohjelman avulla mekko ja voittajalle oli luvassa ainakin matkalahjakortti sekä mekon muuttaminen oikeaksi myytäväksi vaatekappaleeksi. Kaikilla osallistujilla oli mahdollisuus levittää luomuksensa kuvaa niin blogissa kuin muuallakin netissä. Samalla ihmiset pystyivät äänestämään kyseistä mekkoa ja sen tekijää kohti voittoa.
Mutta kisaa ei kovin kauaa ehditty käydä, kun monet alkoivat huutelemaan kisan reiluuden perään. Suositut bloggarit valtasivat kärkisijat ja tavalliset tallaajat jäivät hännille. Kisa ei enää ollutkaan niin mielenkiintoinen. Monista tuntui varmasti siltä, että palkinto napsahti sellaiselle henkilölle, jolla on jo muutenkin kaikkea ja joka saa varmasti lahjakortteja jatkuvalla syötöllä.
Tämän mekkokisan jälkeen Nellyllä on ollut muitakin vastaavia kisoja. Muistaakseni ainakin laukkuja suunniteltiin jokin aika sitten. Samanlaista villitystä kuin tuo taannoinen mekkokisa ei ole näkynyt, mikä voi osittain johtua kilpailun aiheuttamasta närästä. Ketään ei oikein huvita osallistua, kun voittajat ovat jo kättelyssä selvillä. Muistini perukoilla on myös jokin häivähdys Elloksen sisustusaiheisesta kisasta, joka aiheutti samankaltaista jupinaa. Myös Veikkauksen kisa, jossa saattoi omalla blogillaan voittaa matkan New Yorkin muotiviikoille, oli monille pettymys. Pikkublogeilla ei ollut mahdollisuuksia, kun kärkeen ampaisivat nämä blogit.
Mutta kisaa ei kovin kauaa ehditty käydä, kun monet alkoivat huutelemaan kisan reiluuden perään. Suositut bloggarit valtasivat kärkisijat ja tavalliset tallaajat jäivät hännille. Kisa ei enää ollutkaan niin mielenkiintoinen. Monista tuntui varmasti siltä, että palkinto napsahti sellaiselle henkilölle, jolla on jo muutenkin kaikkea ja joka saa varmasti lahjakortteja jatkuvalla syötöllä.
Kuva Shutterstock.com |
Tämän mekkokisan jälkeen Nellyllä on ollut muitakin vastaavia kisoja. Muistaakseni ainakin laukkuja suunniteltiin jokin aika sitten. Samanlaista villitystä kuin tuo taannoinen mekkokisa ei ole näkynyt, mikä voi osittain johtua kilpailun aiheuttamasta närästä. Ketään ei oikein huvita osallistua, kun voittajat ovat jo kättelyssä selvillä. Muistini perukoilla on myös jokin häivähdys Elloksen sisustusaiheisesta kisasta, joka aiheutti samankaltaista jupinaa. Myös Veikkauksen kisa, jossa saattoi omalla blogillaan voittaa matkan New Yorkin muotiviikoille, oli monille pettymys. Pikkublogeilla ei ollut mahdollisuuksia, kun kärkeen ampaisivat nämä blogit.
Suositun blogin avulla tämmöistä omaa ehdokkuuttaan voi toitottaa muille monesta tuutista. Aiheesta voi tehdä postauksia ja muistuttaa lukijoita äänestämisestä. Sivupalkkiin voi lisäksi laittaa pysyvän badgen tai muun merkiksi kisaan osallistumisesta. Facebook ja Twitter toimivat myös hyvinä mainostuskanavina. Kuka tahansa bloggari tähän tietysti pystyisi mutta suosituilla tapauksilla kävijämäärät ovat vahvasti heidän puolellaan. Pari sataa kävijää päivässä saava blogi ei kovin montaa potentiaalista äänestäjää tavoita, kun sitä verrataan kymmeniä tuhansia kävijöitä päivässä vetävään blogiin.
Suosittujen bloggarien osallistuminen on kisan järjestevälle yritykselle tietysti mieluista. Kisa ja yritys saavat näkyvyyttä suositussa blogissa. Vielä parempaa, jos suosittu bloggari sen kisan vielä voittaakin. Mikä ikinä se palkinto onkaan, niin sekin saa huikean näkyvyyden blogissa. Jos joku pikkutekijä menee palkinnon voittamaan, niin se menee monilta täysin ohi. Esimerkiksi tuon Nellyn mekkokisan voittoteos myydään varmasti loppuun hetkessä, sillä se on heti tuhansien ihmisten ulottuvilla Cavan blogissa.
Nyt on menossa ainakin kaksi kisaa, joissa on bloggareita mukana: toinen on ihan rehellinen blogikisa ja toinen ei niinkään: Aussie Blog Awards ja Muotikuutio. Kummankin järjestelyssä on otettu järki käteen, jotta vältytään tuolta mekkofiaskolta.
Aussie Blog Awards on monille jo viime vuodesta tuttu: siinä kisataan kahdeksassa eri blogikategoriassa. Blogit ovat ennalta määritelty ja joka kategorian voittajan valitsee arvovaltainen tuomaristo. Voittajat valitaan siis ehkä hieman eri perustein kuin suorassa yleisöäänestyksessä. Ainoastaan yksi kategoria, Readers' Choice, on avoin yleisön äänestykselle. Sielläkin meillä on aika paljon tuttuja ja tunnettuja blogeja äänestettävänä. Ehdolla olevissa blogeissa kisa on ollut jo paljon näkyvissä. Tälläkin kertaa saattaa siis käydä niin, että pokaalin vastaanottaa joku übersuosittu blogi. Mutta koska tällä blogilla on paljon lukijoita, niin eikö sille oikeutetusti kuulu tuo lukijoiden suosikki -titteli? Vai onko kyse vain mahdollisuudesta mainostaa ehdokkuutta suurille massoille? Oman äänesi voit jättää 8.4. asti.
Muotikuutio on Bestsellerin (Vila, Only, Vero Moda, jne.) järjestämä kisa, jossa etsitään festari-style hostia festareille pystytettäviin Muotikuutio-liikkeisiin. Hostiksi saa hakea omalla videolla. Yleisö ei saa tässäkään kisassa valita voittajaa mutta suosikkiaan saa kuitenkin äänestää. Eniten ääniä saaneet 10 parasta hakijaa saavat palkinnon. Jos yleisö päättäisi voittajan tässä kisassa, se taitaisi löytyä täältä. Hakemuksen Facebook -tykkäykset ovat ihan omaa luokkaansa muihin verrattuna.
Koetko itse tälläiset kisat epäreiluiksi? Miten kisat pitäisi mielestäsi järjestää jatkossa?
Suosittujen bloggarien osallistuminen on kisan järjestevälle yritykselle tietysti mieluista. Kisa ja yritys saavat näkyvyyttä suositussa blogissa. Vielä parempaa, jos suosittu bloggari sen kisan vielä voittaakin. Mikä ikinä se palkinto onkaan, niin sekin saa huikean näkyvyyden blogissa. Jos joku pikkutekijä menee palkinnon voittamaan, niin se menee monilta täysin ohi. Esimerkiksi tuon Nellyn mekkokisan voittoteos myydään varmasti loppuun hetkessä, sillä se on heti tuhansien ihmisten ulottuvilla Cavan blogissa.
Nyt on menossa ainakin kaksi kisaa, joissa on bloggareita mukana: toinen on ihan rehellinen blogikisa ja toinen ei niinkään: Aussie Blog Awards ja Muotikuutio. Kummankin järjestelyssä on otettu järki käteen, jotta vältytään tuolta mekkofiaskolta.
Aussie Blog Awards on monille jo viime vuodesta tuttu: siinä kisataan kahdeksassa eri blogikategoriassa. Blogit ovat ennalta määritelty ja joka kategorian voittajan valitsee arvovaltainen tuomaristo. Voittajat valitaan siis ehkä hieman eri perustein kuin suorassa yleisöäänestyksessä. Ainoastaan yksi kategoria, Readers' Choice, on avoin yleisön äänestykselle. Sielläkin meillä on aika paljon tuttuja ja tunnettuja blogeja äänestettävänä. Ehdolla olevissa blogeissa kisa on ollut jo paljon näkyvissä. Tälläkin kertaa saattaa siis käydä niin, että pokaalin vastaanottaa joku übersuosittu blogi. Mutta koska tällä blogilla on paljon lukijoita, niin eikö sille oikeutetusti kuulu tuo lukijoiden suosikki -titteli? Vai onko kyse vain mahdollisuudesta mainostaa ehdokkuutta suurille massoille? Oman äänesi voit jättää 8.4. asti.
Muotikuutio on Bestsellerin (Vila, Only, Vero Moda, jne.) järjestämä kisa, jossa etsitään festari-style hostia festareille pystytettäviin Muotikuutio-liikkeisiin. Hostiksi saa hakea omalla videolla. Yleisö ei saa tässäkään kisassa valita voittajaa mutta suosikkiaan saa kuitenkin äänestää. Eniten ääniä saaneet 10 parasta hakijaa saavat palkinnon. Jos yleisö päättäisi voittajan tässä kisassa, se taitaisi löytyä täältä. Hakemuksen Facebook -tykkäykset ovat ihan omaa luokkaansa muihin verrattuna.
Koetko itse tälläiset kisat epäreiluiksi? Miten kisat pitäisi mielestäsi järjestää jatkossa?
En oikeastaan ole miettinyt koko asiaa sen tarkemmin. Ei suositut bloggaajatkaan voittoa täysin ilmaiseksi ole saaneet, koska taustalla on pitkän linjan työ. Elloksesta tuli mieleen, että he eivät vieläkään ole hyväksyneet minua yhteistyökumppanikseen, toki postailen aika usein laatumerkkien sisustuksesta ja niitä meiltä kotoakin pääsääntöisesti löytyy (koska ollaan niin pihejä), joten ehkä Ellos ajattelee ettei heidän sistustustuotteensa kelpaa minulle ja blogilleni? :D
VastaaPoistaKyllä, ei (lähes) mikään putoa eteen ilmaiseksi ilman työtä. Mitä tuohon Ellokseen tuleen, niin uskon sinun kelpaavan niille vallan hyvin. Se miksi sinua ei ole hyväksytty johtuu vain siitä, että Tradedoublerilla ei pidetä joidenkin ohjelmien kohdalla hirveää kiirettä hyväksymisien kanssa. Itselläni on roikkunut hakemus tuonne jo maaliskuun lopusta. Saisin asian hoidettua lähettämällä ohjelman hoitajalle sähköpostia mutta minulla onkin tieteellinen koe menossa ja katson kauanko hyväksyminen (tai sitten se hylkäys, mitä epäilen) perinteisellä tavalla kestää. Tämän Elloksen ohjelman tiedoissa sitä hoitavan henkilön sähköpostiosoitetta ei ole annettu mutta siellä on Ohjelman tekniset tiedot -kohdassa yhteystiedot ja Ota yhteyttä Tradedoublerin tukipalveluun. Voit kyseistä hakemuksesti tilaa sieltä mutta en takaa, että saat vastauksen nopeasti :) Tästä aiheesta voisi tehdä muuten ihan jutunkin!
Poista