lauantai 2. marraskuuta 2013

Blogikuukausi: Lokakuun löpinät

Lokakuussa blogirintamalla tapahtui varmaan taas sitä sun tätä. Paljon meni ohitse mutta jotain tarttui haaviinkin. Tässä minun poimintani ja aiheeseen liittyvät huomiot viime kuulta:


Kuukauden uudet tulokkaat
Bloggaajat lisääntyvät hurjaa vauhtia. Jokunen uusi blogi on varmasti perustettu tässä lokakuun aikana mutta nyt en meinaakaan niitä. Kiinnittikö joku muu huomiota lokakuun korkeaan vauvauutisprosenttiin? Xenia's Dayssa, All You Need is White:ssa, Si Modassa kerrottiin iloisia uutisia. Todellisuudessahan näitä uutisia oli varmasti aikamoinen liuta mutta jo kolme on minulle paljon!

Kuukauden kampanja
Kommentti jättää jälkensä -kamppis lähti käyntiin loppukuusta ja Pink Bubblekin oli siinä mukana. Teistä lukijoistakin moni otti osaa omalla postauksellaan ja muistutan nyt vielä, että kampanjaan voi lähteä mukaan edelleen. Sillä ei ollut mitään eräpäivää! Minusta oikein hienosti toteutettu pelkästään bloggaajien toimesta ilman ammattilaisapua.

Kuukauden Blogilistaan liittyvä uutinen
Tungen tämän huomautuksen nyt ovelasti tähän postaukseen. Eli sain vielä Blogilistan ylläpidolta viestiä, että ongelmia on korjattu ja samassa viestissä valoitettiin hieman kävijöiden laskentatapaa. Moni teistä ihmettelikin, miksi blogin analytiikka näyttää paljon suurempaa lukua Blogilistalta tulevien kohdalla kuin Blogilistan omat luvut kertovat. No, tässä selitys: "Blogilistan Lukijat-toiminto ottaa lukijoiksi ne, jotka ovat lisänneet blogisi omiin suosikkeihinsa ja sitä kautta siirtyvät blogiisi viikon (7vrk) sisällä. Todelliset blogin käyttäjämäärät voivat olla siis isommat." Eli lukijoiksi lasketaan vain tilaajat, jotka tulevat listan kautta blogiisi!

Kuukauden mainoskähinät
Bloggareilla on vielä toistaiseksi suht vapaat kädet mainonnasta ilmoittamisen kanssa. Sitä kuuluisaa mainosohjeistusta, josta täälläkin kirjoiteltiin, ei sitten tulekaan. Taisi olla liian iso pala purtavaksi ja liian monta lusikkaa samassa sopassa. Noh, näemme siis jatkossa mm. tämmöisiä luovia ratkaisuja ja säätöjä, kuten Mungolifen kommenttiboksissa jokin aika sitten, jossa todettiin ettei alennuskoodin tarjoaminen tiettyyn yritykseen ilmeisesti ole myynnin edistämistä tai edes yhteistyötä. Aika jännä, kun koodissa on vielä nimesi ja se ilmeisesti toimiikin ko. kaupassa. Taivaastako se putosi, kun ei edes yhteistyöstä ollut kyse?

Kuukauden kuvasarja
Siinä vaiheessa kun 15 lähes identtisen asukuvan postaukset alkoivat jo tulla korvista ulos (vai silmistä? Hyi!), Saara Sarvas herätti mielenkiintoni jälleen. Tämä kuvasarja sai nauramaan ja mikä ettei siitä voisi mallia tai inspiraatiotakin ottaa!


Photo credit: Foter.com / CC BY-SA

10 kommenttia:

  1. Jotain sääntöjä tuohon mainostamiseen pitäisi tulla. Onhan se nyt hyvänen aika mainostamista, jos selitetään jostain tuotteesta, kerrotaan mistä voi tilata ja mihin hintaan ja lykätään vielä omalla nimellä varustettu alennuskoodi perään :D Samalla tavalla vaikkapa niissä nellyn "salainen ale"-koodeja mainostavissa postauksissa on se commercial maininta lopussa... Ja mitä muutakaan alennuskoodi on kuin sitä myynnin edistämistä, ei niitä nyt huvikseen jaella kuitenkaan. Noh, kukin tyylillään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Odotellaan sitten seuraavaa mainosohjeyritelmää. Veikkaan, että semmoista aletaan väsät jossain vaiheess, kun meno taas yltyy.

      Poista
  2. Ehkä sä voisit vastata sinne blogilistaan, että toi tapa laskea ne on aika pöllö. Eikö sen vois muuttaa? Me oltais kaikki bloggaajat iloisempia kun saatais isommat luvut sinne meidän blogin tietoihin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Epäilen kyllä vahvasti vaikutusvaltaani tässä asiassa :D

      Poista
  3. Mä en nyt ymmärtänyt tuota linkitystä tuonne Mungolifen blogiin. Joko siellä ollaan poisteltu kommentteja tai sitten se juttu oli siinä keskustelussa, missä oli vedetty Valvirakin jo mukaan. (sekin oli kyllä aika hauska :D )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, siellä Valvirasetissä on mielenkiintoisia koukeroita!

      Poista
  4. Noniin, Terve taas. Jotenkin en kehtaa missään muussa blogissa kysyä, niin kysynpä sitten täällä tuosta kiusaamiskamppiksesta ja yhteistyötahoista. En halua mitenkään olla ilonpilaaja, mutta miten nuo 4 toisistaan ja aiheestaan hyvin erilaista yhteistyötahoa liittyy kampanjaan? Kun yhteistyökumppaneita on nostettu ainakin muutamissa itseni silmään tarttuneissa postauksissa, toivoisin tietenkin läpinäkyvyyttä miksi (ainakin minusta) ilmankin kumppaneita toteutettavassa kampanjassa on kumppaneita, antavatko ne rahaa tai kamaa ja kenelle jos näin. Kiinnostaa, koska tahot eivät imho aktiivisesti muuten toimi kentällä, missä nettikiusaamista ilmenee. Myös kamppiksen pohja on bloggerissa, mikä viimeisimpien havaintojeni mukaan on ilmainen eikä sivuston hallinnointiinkaan ihan hirveänä mene kuluja. Eli saisiko täällä jotain selvennystä asiaan, kun tarkoitus ei ole kyseenalaistaa kamppista, se vaan nyt kyseenalaistaa itse itsensä omassa mielessäni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Terve taas! Piti ihan mennä katsomaan, että mitä yhteistyökumppaneita siellä oikein on. Eli osalla bloggaajista oli kamppiksen paidat päällä ja ne sponssasi se paitafirma. Jotkut halusi järkätä blogiinsa jotain tavara-arvontaa, mihin nuo muut kumppanit liittyy. Itse en halunnut tähän sellaista yhdistää, koska minun oli juurikin vaikea yhdistää jokin random taho nettikiusaamiseen, ja uskon ihmiset kiinnostuvan ilman mahdollisia palkintojakin. Osa on ilmeisesti tuonot ne kumppanit postauksissa esille, jos on paitaa tai arvontaa ollut mutta muuten sanottiin, että ne voivat olla tuolla sivulla mainittuna.

      Poista
    2. Tänks! Noi sivut on vaan niin hämmentävän ei-informatiiviset enkä ole nähnyt mitään paitojakaan missään etten pysynyt enää kärryllä sponsorien merkityksestä kamppiksessa. Hyvä ajatus kampanjassa kyllä.

      Poista
    3. Mä mainitsen tästä hämmentävyydestä eteenpäin!

      Poista