keskiviikko 20. marraskuuta 2013

Maine vaakalaudalla

Bloggarit ovat vaikutusvaltaista väkeä. Kun he omistavat yhden postauksen lempijugurtilleen, lukijat ryntäävät kuin päättömät kanat konsanaan kaupan jugurttihyllylle ja vievät kaiken. Kun he ovat löytäneet uudet täydellisesti istuvat farkut nettikaupasta, lukijat kiirehtivät visat vinkuen ostoksille, jotta he pääsevät osalliseksi tästä täydellisyydestä.

Olemme kuulleet jo yhden jos toisenkin kerran siitä, että bloggarit myyvät hyllyt tyhjiksi. Oli kyse sitten jugurtista tai nettikaupan vaatteenriekaleista, nimekäs bloggari saa kaupat myymään pian eioota mainitsemalla tuotteen vaikka sivulauseessa. Lukijat luottavat lempibloggarinsa sanaan eivätkä kauaa arvo, onko kyseinen tuote sittenkään ostamisen arvoinen. Ehkä he jakavat saman maun bloggarin kanssa tai sitten he kuvittelevat muuttuvansa bloggarin kaltaiseksi henkilöksi apinoimalla häntä valinnoissaan. Oli syy mikä lie, he ostavat kuitenkin. Oma ajattelu laitetaan hetkeksi tauolle. Bloggari on vähän kuin kaveri, joka kertoo sinulle hyvästä jutusta, jota sinunkin kannattaa kokeilla. Kaveria ei ehkä kehtaa kuitenkaan matkia niin avoimesti, kuin kaukaa ihailtua bloggaria: eihän se nyt sovi, että kuljet samoissa releissä ja syöt samoja muroja bestiksesi kanssa. Aina bloggarin sana ei saa lukijaa suuntamaan ostoksille, vaan hän saattaa ottaa bloggarin neuvosta vaarin ja vältellä jotakin kuin ruttoa.

Kun bloggari X on sanonut:
"Siitä kaupasta saa kestävimmät sukkahousut!"

Bloggareilla on vaikutusvaltaa hyvin monessa suhteessa ja kaikkea ei edes huomaa. He saattavat vaikuttaa vaikkapa siihen mitä syöt, mihin matkustat seuraavalla lomalla, mihin haet opiskelemaan tai mitä mieltä olet hallituksesta. Nyt tarkastellaan tätä ilmiötä yhdestä vinkkelistä.

Minun piti nimittäin jo aikoja sitten kirjoittaa siitä, kuinka blogien kanssa tehtävä yhteistyö on hemmetin hyödyllistä ja samalla hyvin vaarallista - oli kyse sitten brändistä, pahaisesta verkkokaupasta, tai vaikka yksittäisestä ihmisestä. Esimerkiksi minun piti valita tähän eräs pienehkö nettikauppa, joka sai muutamia vuosia sitten roppakaupalla kuraa niskaansa eräässä kaikkien tuntemassa suositussa blogissa jonkin hieman pieleen menneen yhteistyön perusteella. En edes muistanut tarkalleen, mistä poru sai alkunsa ja mikä sai bloggarin kehottamaan lukijoitaan pysymään kaukana koko puljusta. Sen muistan, että kaupan maine koki aikamoisen mahalaskun yhden ainoan bloggarin postauksen perusteella. Niinpä niin, muistin kaupan ja sen että sitä kehotettiin välttämään mutta en muistanut edes miksi.

Virkistin muistiani ja etsin postauksen käsiini. Kyseessähän on siis hieman yli kahden vuoden takainen Mungolifen postaus Superupee -nimisen kaupan kanssa tehdystä yhteistyöstä. Kaikki ei mennyt tyylipuhtaasti ja ylilyöntejä ilmeisesti sattui. No, kyseinen kauppa on urheasti jatkanut bloggariyhteistyön tekemistä ja juuri viime viikolla törmäsin uusimpaan sellaiseen ja aihe alkoi tuntua taas ajankohtaiselta. Kommenttiboksista löytyi heti liuta ihmisiä, joilla oli vielä tuoreessa muistissa tuo muutaman vuoden takainen lyttäyspostaus. Jo pelkkä kaupan nimen näkeminen toi minullekin mieleen tuon tilityksen. Kaupan maine ei siis ole kovin korkealla minunkaan kirjoissani, vaikka omakohtaista kokemusta ei löydykään sitten yhtään. Hmmm... huolestuttavaa vai hyödyllistä tietoa? Ilmeisesti sama on tapahtunut aina, kun firmaa on tuotu esille blogeissa tuon kohtalokkaan postauksen jälkeen.

Kun bloggari X on sanonut: " Sen kaupan kassa ei hymyillyt."

Tämä on hyvä esimerkki siitä, kuinka yhden bloggarin sana vaikuttaa tuhansien ihmisten mielipiteeseen. Kerran kolhittu maine on vaikea saada uudestaan kiillotettua. On siis erittäin riskialtista antaa vaikkapa jokin tuote arvioitavaksi bloggarille - tai ylipäätänsä lähteä heidän (meidän) kanssa juttusille. Jos tulos on positiivinen, myynti ja maine saattavat lähteä räjähtävään nousuun. Negatiivisen arvion tulokset voivat olla jopa kohtalokkaat. Aina maineiden tahraamiset tai suosion nousu eivät ole kiinni yhteistöistä. Bloggari saattaa tehdä (ja tekeekin) aivan omasta aloitteestaan postauksen vaikkapa jostakin ostamastaan tuotteesta. Tulilinjalle saattaa joutua siis kuka tai mikä vain haluamattaankin.

Kun lueskelee yrityksille suunnattuja infoja blogiyhteistyön hienouksista, tapetilla on aina näkyvyyden kasvu hyvässä mielessä. Blogeja ei koskaan nähdä riskeinä, mikä on tietysti ihan ymmärrettävää kun huomioi, että tarkoituksena on yhteistyösuhteen syntyminen eikä välttäminen. Todellisuudessa peli ei ole niin selvä. Voisi kyllä kuvitella, että bloggari joka saa esimerkiksi itselleen uuden tietokoneen vastineeksi postauksista ja näkyvyydestä blogissa, suitsuttaisi konetta kuin viimeistä päivää. Hyvän arvion ja kauniiden sanojen kirjoittaminen voi tuntua velvollisuudelta. Kovin moni ei varmaan halua ehdoin tahdoin lytätä ja "pilata" yhteistyötä mutta useilla on (onneksi) tarve olla rehellinen.

Minkä tai kenen maine on kokenut kovia blogeissa ja mikä taas on saanut positiivista nostetta? Moni teistä kirjoittelikin jo aikaisempiin postauksiin, että tarvetta falskeille arvioille ei ole, vaan olette mieluummin suorasanaisia. Mutta oletteko törmänneet tapauksiin, joissa teiltä on yhteistyön merkeissä pyydetty vain positiivista sanottavaa? Jätätkö mieluummin "huonot arviot" kirjoittamatta? Kirjabloggarit täällä kertoivatkin, että moni jättää huonoista kirjoista arviot tekemättä. Eikös lukijoiden olisi hyvä tietää myös, mitä välttää?


Photo credit 1: avlxyz / Foter.com / CC BY-SA
Photo credit 2: robertstinnett / Foter.com / CC BY




18 kommenttia:

  1. Hahaha, mahtavia kuvia teksteineen :D.

    VastaaPoista
  2. Oli pakko lukea tuo SupeUpee riita. :D Huvittavaa luettavaa, vaikka pitäis panua jo pehkuihin! :D

    VastaaPoista
  3. Hieno kirjoitus, taas kerran! Itse olen päässyt testaamaan tuotteita muutaman kerran ja ainakin toistaiseksi homma on toiminut erinomaisesti. Minulta on aina pyydetty rehellistä palautetta ja sitä olen myös antanut. Huonoja tuotteita ei vielä ole tielleni osunut (tai onpas, mutta siitä en ole vielä ehtinyt postaamaan! Teen sen kyllä), joten pääasiassa olen päässyt kehumaan tuotteita. Tämä yksi verkkokauppa johon en ole tyytyväinen, tulee saamaan osaltani sitten ihan kunnolla pyyhkeitä..... Aaaah, nyt tulikin inspis postata siitä heti tänään! :D Kiitos muistutuksesta! Ihanaa päivää sinulle, teet upeata blogia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiitos :) Täytyy tarkkailla sinun blogiasi ja lukea nuo pyyhkeet sieltä. Mielenkiintoista lukean, miten toteutat postauksen!

      Poista
  4. Tämä ei kyllä mitenkään liity aiheeseen mutta miten postaus ajastetaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Bloggerissa, oletan? Eli sieltä postauskentän oikeasta laidasta löytyy tunnisteiden alta aikataulu. Sieltä valitset määritä päivämäärä ja aika ja syötät ne haluamasi ajat. Sitten klikkaat vaan alta valmis ja julkaise, niin kuin olisit julkaisemassa juttua normaalisti. Postausta ei kuitenkaan julkaista heti, vaan määrittelemänäsi hetkenä. Kannattaa muuten tarkistaa, mikä aikavyöhyke blogiin on tullut laitettua

      Poista
  5. Itse ainakin lukijana jotenkin arvostan enemmän bloggaajia, jotka osaavat sanoa rehellisesti mielipiteensä sponsoroiduissakin postauksissa. Jos vaan ylistää tuotteen taivaisiin vain siksi, että se on sponsoroitu, niin siitä jää vähän huono maku itselle... Olen nimittäin huomannut useita (ulkomaisia) blogeja, joilla on monia sponsoroituja postauksia peräkkäin, ja kaikissa melkein sama "Paras tuote ikinä, kannattaa ostaa" vaikka itse tuotetta kokeilleena petyin tuotteeseen. Ja kommenttien perusteella moni muukin oli pettynyt.

    Itse olen kaksi sponsoroitua postausta kirjoittanut, ja kirjoitin 100% rehelliset mielipiteeni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No jos aina löytyy se paras tuote ikinä, niin siinä voi tosiaan jo alkaa miettiä juttujen todenperäisyyttä. Onhan se bloggarillekin suuri riski, sillä silloin menettää helpommin lukijoiden luottamuksen.

      Poista
  6. Satuin törmäämään blogiisi ja hyvää tekstiä suollat :D. Muo ärsyttää suuresti falski mainonta, kyllä multa on pyydetty kehuja rahaa vastaan mutta olen kieltäytynyt kunniasta jos tuote on ollut oikeasti sellainen että se ei oikeasti kiinnosta, mieluummin teen yhteistyötä niiden liikkeiden kanssa missä asioin jo muutenkin (ja maksan ostokseni itse).
    On sitä tullut todella paska arviokin ulkomaalaisesta sponsorista kirjoitettua kun kohtelivat todella epäreilusti ja töykeästi sekä minua että maksavia asiakkaita, tuo arvio taitaa olla Googlessakin kolmen ekan tuloksen joukossa ko. liikettä haettaessa.. Olen itse asiassa vähän ylpeä saavutuksestani ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos tarjotaan rahaa siitä, että antaisi hyvän arvion, niin vo päätellä ettei tuote sitten ilman rahapalkintoa kovin kehuttava olisi. Sinulle tuo huonon - mutta siis rehellisen - arvion sijoittuminen Googlessa on varmasti tervetullutta mutta ko. yritys taitaa kirota sinut siitä hyvästä :)

      Poista
  7. Hahaa, tässä yksi syy, miksi jokaista asiakasta kannattaisi palvella hyvin, ikinä kun ei tiedä, milloin päätyy blogiin tai keskustelupalstoille arvioitavaksi. Netin takia paha kello todellakin kuuluu kauas.

    Paljon on tullut ostettua bloggaajien suosituksesta, mutta ehkä myös vältyttyä hermoja raastavalta väännöltä esim. huonosti palvelevien verkkokauppojen kanssa, kun on tiennyt shopata mieluummin jossain muualla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Netin takia saa olla extratarkkana minkälaista palvelua tai tuotteita tuottaa. Onhan se huomattu, että ihmiset laittavat pienimmätkin kokemansa vääryydet blogiin, fb:hen tai muualle ja sana leviää nopeammin kuin positiivinen palaute.

      Poista
  8. Tää on aika outo kysymys, mutta et sattuisi voida/haluta tehdä postausta aiheesta, joka on monelle tuttu: linkkaa blogisi. Esim että onko se reilua että jos on jo puolituhatta lukijaa (500) linkkaa silti bloginsa, vai osoittaako se vain sitä, että blogia kirjoitetaan vain siksi, että niitä lukijoita tulisi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm, hyvä aihe mutta en ole ihan varma ymmärsinkö. Linkkaa bloginsa siis muihin blogeihin, jossain keskustelupalstoilla missä sitä harrastetaan vai missä? Voisin tietysti kirjoittaa näistä kaikista. Ja mitä mieleen nyt tulee.

      Poista
  9. Yleensä keskityn vain positiiviseen, sillä aina, kun kirjoitan hiemankaan huonosta tuotteesta, tulee siitä itselle paskaa niskaan. Moni bloggaaja on saanut jopa uhkauksia kirjoitettuaan esimerkiksi huonosta asiakaspalvelusta blogissaan, joten mieluummin jätän sitten huonot paikat ja floppituotteet kokonaan mainitsematta. Ja voihan olla niin, että se mun mielestä "maailman surkein ripsiväri" toimii jollakin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Että ihan uhkauksia? Ohhoh. Toisaalta se kertoo juurikin siitä, kuinka suuri vaikutus huonon maineen saamisella netissä on. Sitä ei haluta ja turvaudutaan vaikka uhkailuun. Tosin juuri sellaisella toiminnalla huono maine vain kasvaa, jos asia tulee julki...

      Poista