Minulta kysyttiin viime viikolla, kiinnostaisiko minua
bloggareille suunnattu "lähes 50-sivuinen opas, joka sisältää
konkreettisia työkaluja, käytännön vinkkejä ja parhaita esimerkkejä
bloggaajille sosiaalisen median hyödyntämiseen". No voitte arvata, että
kiinnosti. Ja veikkaan, että teitäkin kiinnostaa.
Kyseessä on siis Bloggaajat ja sosiaalinen media -opas takana seisoo suomalaisen sosiaalisen median toimisto Okimo Clinic sekä Pivo, ja se on julkaistu tänään. Linkki oppaaseen on juttuni lopussa ja sen saa ladattua itselleen ihan ilmaiseksi tai selailtua vaikka ihan netissä. Lukaisin oppaan jo etukäteen, jotta
voisin kirjoittaa siitä teille. En spoilaa lukukokemusta kokonaan, vaan tiivistän teille vain hieman sisältöä, jotta tiedätte mistä on kyse. Siitä voi olla montaa mieltä, miksi tämmöinen opas on nyt tehty, mutta tosiasiassa tästä löytyy paljon käytännöllisiä vinkkejä, joten tutustuminen kannattaa.
Oppaan kohderyhmään lukeutuvat kaikki bloggarit, vaikka tutkitut kohteet ovat olleet lifestyle- ja muotibloggareita. Tekijät ovat katsoneet sellaisten bloggareiden, joiden blogissa on paljon visuaalista sisältöä, hyötyvän selvityksestä eniten. 50 sivua voi kuulostaa pitkältä mutta toteutus on sopivan monipuolinen ja silti helposti seurattava. Pysyt siis kärryillä koko ajan.
Opas on kirjoitettu sen pohjalta, mitä on saatu selville
tutkittaessa yli 100 maailman suosituimman lifestyle- ja muotibloggarin sometilit
ja niiden käyttöä kesäkuusta 2013 elokuuhun 2013. Koska ko. bloggarit ovat suosittuja ainakin lukijoiden määrässä mitattuna, he tekevät selkeästi jotain oikein näissä kaikissa kanavissa. Heidän toimistaan voi siis olla ihan fiksua ottaa mallia. Minua kiinnostaisi vielä
tietää ketä nämä 100 bloggaria ovat ja miten heidät on tähän valittu. Miten suosituimmuus on mitattu? Osa
mainitaan nimeltä mutta koko satsia ei kerrota.
Oppaassa korostetaan vähän samoja juttuja, kuin minäkin olen
täällä huudellut: eri kanavia hyödyntämällä tavoittaa tietenkin enemmän yleisöä
ja niissä voi jakaa nopeasti sellaista sisältöä, mikä ei ihan omaksi
blogipostaukseksi riitä (tai ehdi). Hyviä huomioita ovat myös verkostoituminen
somen kautta ja vuorovaikutuksen ylläpitäminen omien lukijoiden kanssa.
Opas ei ole mitään yhtä kuivaa tutkimustulosta, vaan se
sisältää käytännön vinkkejä, ja siksi minäkin siitä kiinnostuin. Sinua
neuvotaan ihan kädestä pitäen vaikkapa ajastamaan Facebookin päivitykset. Osa
vinkeistä ja ohjeista on aloittelijan tasolla mutta myös kokeneempi kehäkettu
löytää varmasti hyödyllisiä tiedon murusia. FB:n lisäksi myös Twitterin,
Instagramin, Pinterestin ja Youtuben optimaalista käyttöä on dokumentoitu.
Silmiini pisti mm. se, että kuvien asema ja merkitys on
oppaan mukaan korostunut. Se ei ole mikään ilouutinen tämänkaltaiselle kuvattomalle
ja tekstipainotteiselle blogille. Mutta kuvathan ovat nopeaa sisältöä – ainakin
käyttäjän näkökulmasta. Ne eivät vaadi yhtä paljon aikaa ja paneutumista kuin
teksti, joten niistä on helpompi kiinnostua. Monet vinkit jäävät siis omalta osalta hyödyntämättä, jos en kohta ala jonkinlaisia omaa kuvamateriaalia tuottamaan.
Opas on käytännöllinen ja varmasti avuksi monelle
bloggarille. Mutta toisaalta se voi aiheuttaa paniikin. Tutkinnan kohteena on
kuitenkin ollut "maailman suosituimmat bloggarit", joilla voi olla ihan
palkattua työntekijöitä hoitamassa yhtä jos toista tiliä. Jos et siis itse voi
revetä joka suuntaan ja twiitata suositellut 5-15 kertaa päivässä, esiintyä
YouTubessa 3-7 kertaa kuussa, blogata, kuvata Instagramiin, pinnata ja
vastailla kaikkien kysymyksiin, älä hätäänny. Voit silti selvitä voittajana, vaikka
et maailman suosituin olisikaan. Oppaasta kannattaa poimia omasta mielestä
oleelliset palat ja ihan joka tiliä ei tarvitse itselle luoda. Se kannattaa lukaista läpi, sillä ihan yhdenkin vinkin poimiminen voi edistää omaa blogiuraa huomattavasti.
Sitten se tärkein pointti, eli voit ladata oppaan vaikka omalle koneelle tästä pdf:nä, jotta saat sen helposti käsiisi kun tarvetta tulee, tai sitten voit katsella sen läpi tästä:
Sitten se tärkein pointti, eli voit ladata oppaan vaikka omalle koneelle tästä pdf:nä, jotta saat sen helposti käsiisi kun tarvetta tulee, tai sitten voit katsella sen läpi tästä:
P.S. Pääset kokonäyttöön oikean alanurkan nuolista.
Lukaise ihmeessä!
VastaaPoistaKuulostaapa mielenkiintoiselta, menee ehdottomasti lukuun illalla!
VastaaPoistaSiinä ei kauaa mene, kun kerran lukaiset. Mutta laita talteenkin!
PoistaMielenkiintoinen opas oli lukea, paljon vanhaa tuttua mutta myös monia uusia juttuja pohdittavaksi! Kiitos vinkistä.
VastaaPoistaOle hyvä :)
PoistaTää kuva- / tekstipainoitteisuus kyllä riippuu myös niin paljon blogin tyylistä - tällaisessa asiablogissa kuvat voi olla häiritseviäkin. Mutta tietysti voi olla myös "asiallista" kuvitusta, graafeja, tekstiä kuvina jne. jotka luo lisäarvoa ja sitten helpottaa myös jakamista.
VastaaPoistaMutta otetaanpa lukuun, kiitos vinkistä! Mitenkähän paljon muuten suositut bloggarit opiskelee tätä "teoriaa"? Tai esim. markkinointia? Itse kun tykkään perehtyä asioihin ja opiskella niitä tutkimuksen ja teorian kautta, mutta monet varmasti tekee enemmän ihan vain fiiliksellä tai yrityksen ja erehdyksen kautta.
Niin, kuvien pitäisi asiablogissa olla kuitenkin aiheeseen liittyviä tai niiden jakaminen olisi siinä mielessä turhaa, että kuvista kiinnostuneet eivät saisikaan blogista vastinetta kiinnostukselleen.
PoistaEn usko, että näitä asioita kauheasti opiskellaan. Joku muu saattaa tehdä asioita bloggarin puolesta ja opastaa häntä oikeaan suuntaan. Tietenkin jotkut varmaan opiskeleekin.
Ihana blogi sinulla! Hyvä kun pidät tällaista:) Kuinkahan monelta päänsäryltä olisin säästynyt, jos olisin aiemmin löytänyt tämän....
VastaaPoistaTämä voi olla sun uusi burana :)
PoistaKiitos! Mä laitoin pdf:n talteen ja luen sitä pikkupätkinä, vaikuttaa todella hyödylliseltä :)
VastaaPoistaGrrrreat!
Poista