tiistai 22. lokakuuta 2013

Bloggaajat ja sosiaalinen media -opas

Minulta kysyttiin viime viikolla, kiinnostaisiko minua bloggareille suunnattu "lähes 50-sivuinen opas, joka sisältää konkreettisia työkaluja, käytännön vinkkejä ja parhaita esimerkkejä bloggaajille sosiaalisen median hyödyntämiseen". No voitte arvata, että kiinnosti. Ja veikkaan, että teitäkin kiinnostaa.

Kyseessä on siis Bloggaajat ja sosiaalinen media -opas takana seisoo suomalaisen sosiaalisen median toimisto Okimo Clinic sekä Pivo, ja se on julkaistu tänään. Linkki oppaaseen on juttuni lopussa ja sen saa ladattua itselleen ihan ilmaiseksi tai selailtua vaikka ihan netissä. Lukaisin oppaan jo etukäteen, jotta voisin kirjoittaa siitä teille. En spoilaa lukukokemusta kokonaan, vaan tiivistän teille vain hieman sisältöä, jotta tiedätte mistä on kyse. Siitä voi olla montaa mieltä, miksi tämmöinen opas on nyt tehty, mutta tosiasiassa tästä löytyy paljon käytännöllisiä vinkkejä, joten tutustuminen kannattaa. 

Oppaan kohderyhmään lukeutuvat kaikki bloggarit, vaikka tutkitut kohteet ovat olleet lifestyle- ja muotibloggareita. Tekijät ovat katsoneet sellaisten bloggareiden, joiden blogissa on paljon visuaalista sisältöä, hyötyvän selvityksestä eniten. 50 sivua voi kuulostaa pitkältä mutta toteutus on sopivan monipuolinen ja silti helposti seurattava. Pysyt siis kärryillä koko ajan.


Opas on kirjoitettu sen pohjalta, mitä on saatu selville tutkittaessa yli 100 maailman suosituimman lifestyle- ja muotibloggarin sometilit ja niiden käyttöä kesäkuusta 2013 elokuuhun 2013. Koska ko. bloggarit ovat suosittuja ainakin lukijoiden määrässä mitattuna, he tekevät selkeästi jotain oikein näissä kaikissa kanavissa. Heidän toimistaan voi siis olla ihan fiksua ottaa mallia. Minua kiinnostaisi vielä tietää ketä nämä 100 bloggaria ovat ja miten heidät on tähän valittu. Miten suosituimmuus on mitattu? Osa mainitaan nimeltä mutta koko satsia ei kerrota.

Oppaassa korostetaan vähän samoja juttuja, kuin minäkin olen täällä huudellut: eri kanavia hyödyntämällä tavoittaa tietenkin enemmän yleisöä ja niissä voi jakaa nopeasti sellaista sisältöä, mikä ei ihan omaksi blogipostaukseksi riitä (tai ehdi). Hyviä huomioita ovat myös verkostoituminen somen kautta ja vuorovaikutuksen ylläpitäminen omien lukijoiden kanssa.

Opas ei ole mitään yhtä kuivaa tutkimustulosta, vaan se sisältää käytännön vinkkejä, ja siksi minäkin siitä kiinnostuin. Sinua neuvotaan ihan kädestä pitäen vaikkapa ajastamaan Facebookin päivitykset. Osa vinkeistä ja ohjeista on aloittelijan tasolla mutta myös kokeneempi kehäkettu löytää varmasti hyödyllisiä tiedon murusia. FB:n lisäksi myös Twitterin, Instagramin, Pinterestin ja Youtuben optimaalista käyttöä on dokumentoitu. 

Silmiini pisti mm. se, että kuvien asema ja merkitys on oppaan mukaan korostunut. Se ei ole mikään ilouutinen tämänkaltaiselle kuvattomalle ja tekstipainotteiselle blogille. Mutta kuvathan ovat nopeaa sisältöä – ainakin käyttäjän näkökulmasta. Ne eivät vaadi yhtä paljon aikaa ja paneutumista kuin teksti, joten niistä on helpompi kiinnostua. Monet vinkit jäävät siis omalta osalta hyödyntämättä, jos en kohta ala jonkinlaisia omaa kuvamateriaalia tuottamaan.

Opas on käytännöllinen ja varmasti avuksi monelle bloggarille. Mutta toisaalta se voi aiheuttaa paniikin. Tutkinnan kohteena on kuitenkin ollut "maailman suosituimmat bloggarit", joilla voi olla ihan palkattua työntekijöitä hoitamassa yhtä jos toista tiliä. Jos et siis itse voi revetä joka suuntaan ja twiitata suositellut 5-15 kertaa päivässä, esiintyä YouTubessa 3-7 kertaa kuussa, blogata, kuvata Instagramiin, pinnata ja vastailla kaikkien kysymyksiin, älä hätäänny. Voit silti selvitä voittajana, vaikka et maailman suosituin olisikaan. Oppaasta kannattaa poimia omasta mielestä oleelliset palat ja ihan joka tiliä ei tarvitse itselle luoda. Se kannattaa lukaista läpi, sillä ihan yhdenkin vinkin poimiminen voi edistää omaa blogiuraa huomattavasti. 

Sitten se tärkein pointti, eli voit ladata oppaan vaikka omalle koneelle tästä pdf:nä, jotta saat sen helposti käsiisi kun tarvetta tulee, tai sitten voit katsella sen läpi tästä:


 P.S. Pääset kokonäyttöön oikean alanurkan nuolista.

11 kommenttia:

  1. Kuulostaapa mielenkiintoiselta, menee ehdottomasti lukuun illalla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siinä ei kauaa mene, kun kerran lukaiset. Mutta laita talteenkin!

      Poista
  2. Mielenkiintoinen opas oli lukea, paljon vanhaa tuttua mutta myös monia uusia juttuja pohdittavaksi! Kiitos vinkistä.

    VastaaPoista
  3. Tää kuva- / tekstipainoitteisuus kyllä riippuu myös niin paljon blogin tyylistä - tällaisessa asiablogissa kuvat voi olla häiritseviäkin. Mutta tietysti voi olla myös "asiallista" kuvitusta, graafeja, tekstiä kuvina jne. jotka luo lisäarvoa ja sitten helpottaa myös jakamista.

    Mutta otetaanpa lukuun, kiitos vinkistä! Mitenkähän paljon muuten suositut bloggarit opiskelee tätä "teoriaa"? Tai esim. markkinointia? Itse kun tykkään perehtyä asioihin ja opiskella niitä tutkimuksen ja teorian kautta, mutta monet varmasti tekee enemmän ihan vain fiiliksellä tai yrityksen ja erehdyksen kautta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, kuvien pitäisi asiablogissa olla kuitenkin aiheeseen liittyviä tai niiden jakaminen olisi siinä mielessä turhaa, että kuvista kiinnostuneet eivät saisikaan blogista vastinetta kiinnostukselleen.

      En usko, että näitä asioita kauheasti opiskellaan. Joku muu saattaa tehdä asioita bloggarin puolesta ja opastaa häntä oikeaan suuntaan. Tietenkin jotkut varmaan opiskeleekin.

      Poista
  4. Ihana blogi sinulla! Hyvä kun pidät tällaista:) Kuinkahan monelta päänsäryltä olisin säästynyt, jos olisin aiemmin löytänyt tämän....

    VastaaPoista
  5. Kiitos! Mä laitoin pdf:n talteen ja luen sitä pikkupätkinä, vaikuttaa todella hyödylliseltä :)

    VastaaPoista